top of page

Tijdloos Bewustzijn

Volg jouw eigen pad

Dry Woods

INZICHTRIJKE BLOGBERICHTEN

DIVERSE ONDERWERPEN VERKENNEN VOOR UW KENNIS

WAT IS MEDITATIE, WAAR IS HET GOED VOOR EN WELKE SOORTEN ZIJN ER?



Meditatie, misschien heb je het al een aantal keren voorbij horen komen. Wat is meditatie? Ik weet dat sommige mensen hier een raar en zweverig beeld bij hebben, maar dat is het absoluut niet!


In dit artikel leg ik je uit waar het goed voor is en welke soorten meditatie er zijn. Het is bijvoorbeeld zeer goed voor jouw mentale gezondheid.


Zeker tegenwoordig hebben we continu last van stress en vliegt het leven aan ons voorbij, ook al hebben we dat niet eens in de gaten. Meditatie gaat jou daarbij helpen.

Inhoudsopgave


 

Wat is meditatie?


Het zorgt ervoor dat je jouw lichaam en geest tot rust laat komen. Er zijn verschillende soorten die je kunt beoefenen. Je kunt het bijvoorbeeld liggend of zittend doen. Daarnaast kun je het met of zonder muziek en begeleiding doen.


Je luistert rustig naar de muziek en doet je ogen dicht tot dat de meditatie afgelopen is. Laat je gedachtes en gevoelens voorbijkomen, maar doe er verder niets mee. Accepteer dat ze er zijn en laat ze rustig weer voorbijgaan.


Waar is meditatie goed voor?

Dit is goed voor zowel jouw lichaam als geest. Tijdens een meditatie kun je een staat van bewustzijn ervaren. Jouw gedachtes zullen minder de overhand krijgen en jouw lichaam kan bijvoorbeeld gaan tintelen.


Je komt tot rust. Even een momentje voor jezelf en stilstaan bij het leven. Weg uit die alledaagse sleur. Sta even stil bij dit moment. Ik zal hieronder kort opsommen waar het allemaal goed voor is.


  1. Verminder stress

  2. Ga depressie tegen

  3. Ervaar meer levenslust

  4. Nieuwe ideeën en inspiratie opdoen

  5. Ontspanning en meer rust in jouw leven

  6. Leer omgaan met negatieve gedachtes

  7. Verbeterde nachtrust

  8. Energieker door de dag

  9. Zelfacceptatie en zelfliefde

Verschillende soorten meditatie


Er zijn vele soorten die je kunt beoefenen. Kijk naar wat het beste bij jou past en begin bijvoorbeeld eerst eens met een slaap meditatie. Ik zal de verschillende soorten die er zijn hieronder kort voor je toelichten.


Slaap meditatie


Een slaapmeditatie gebruik ik zelf vaak. Dit vind ik heerlijk om voor het slapen gaan te ontspannen. Meestal val ik na enkele minuten ook in slaap. Het helpt voor een betere nachtrust, sneller in slaap vallen en ik word hierdoor vaak vrolijker wakker.


Dit zorgt ervoor dat je voor het slapengaan alle emoties en gedachtes tot rust laat komen, waardoor je meer zult ontspannen en beter in slaap valt.


Ochtend meditatie


Start jouw dag goed met een ochtend meditatie. Doordat je s’ Ochtends nog weinig prikkels ervaart, zul je meer rust ervaren. Doe dit bijvoorbeeld eens in plaats van je telefoon erbij te pakken.


Je zult gedurende de dag meer rust gaan ervaren en je kunt je intentie instellen voor de dag.


Volle maan meditatie


Tijdens de volle maan kun je gaan mediteren. Je gebruikt hierbij de kracht van de maan om je intenties te versterken. Bij een volle maan draait het om de frequenties die aanwezig zijn, die ervoor zorgen dat jouw intenties en wensen vergroot worden.


Daarnaast om het vergroten van jouw bewustzijn.


Klankschaal


Je gebruikt hierbij een klankschaal die geluid en trillingen produceert. Het gaat er hier om dat jouw lichaam gezuiverd wordt en dat je opnieuw balans vindt. Dit is een meditatievorm voor zowel lichaam als geest.


Wij mensen bestaan grotendeels uit water. De trillingen die van de klankschaal afkomen zorgen er als het ware voor dat heel jouw lichaam gemasseerd wordt.


Metta meditatie


Bij een Metta meditatie gaat het erom dat je jezelf en anderen leert waarderen. Het is een vorm van concentratie waarbij je zelf gaat spreken. Het zijn een soort affirmaties die je continu blijft herhalen. Dit kun je voor jezelf doen of voor iemand anders.


Transcendente meditatie


Bij een transcendente meditatie ga je diep naar binnen in jezelf. De bedoeling is om te ontspannen en om stress en onrust tegen te gaan.


Daarnaast kun je meer in je eigen kracht komen te staan en werken aan je zelfvertrouwen en zelfbeeld. Kom tot jouw hoogste punt van bewustzijn door het beoefenen ervan.


Bodyscan

Bij een bodyscan meditatie ga je verbinding maken met jouw eigen lichaam en tot het diepste niveau ontspannen. Kom in het hier en nu en ga uit je hoofd. We hebben vaak last van alledaagse gedachtes die in onze hoofd blijven rondspoken.


Een bodyscan kan erbij helpen om uit jouw hoofd te komen en om de focus te leggen op jouw lichaam.


Geleide meditatie


Bij een geleide meditatie word je begeleid door een persoon die naast de muziek praat. Je wordt erdoorheen geleid en er wordt verteld waar je aan moet denken of waar je jouw focus op moet leggen.


Dit is een fijne manier om mee te beginnen. Het enige wat je hoeft te doen is ontspannen en luisteren.


Vipassana meditatie


Bij een vipassana meditatie is het de bedoeling dat je dingen gaat bekijken zoals ze echt zijn. Je komt tot een diepe staat van bewustzijn en je laat alle negativiteit los.


Creëer meer innerlijke rust en levensgeluk met vipassana. Focus jezelf op het hier en nu. Niet op het verleden en de toekomst.


Zen meditatie


Bij een zen meditatie ga je werken aan een staat van verlichting. Alle zware lasten die je dagelijks met jezelf meedraagt kan een grote invloed hebben op hoe jij je voelt.


Een zen meditatie is voor ultieme ontspanning en het loslaten en accepteren van zware lasten. Wordt helemaal zen. Focus jezelf op jouw ademhaling en ga uit je hoofd.


Chakra

Bij een chakra meditatie ga je alle 7 chakra’s af die in jouw lichaam zitten. Dit is het energiecentrum van jouw lichaam en elke chakra heeft een eigen energie. Door deze uit te voeren kun je elke chakra voorzien van nieuwe energie. Zorg ervoor dat jouw energie weer in balans is.


Meditatie voor kinderen


Ja, je hebt speciale meditaties voor kinderen. Een meditatie voor volwassenen kan namelijk moeilijk te begrijpen zijn voor kinderen aangezien dit voor sommige volwassenen ook al moeilijk te begrijpen is.


Hiermee kun je optimaal resultaat boeken voor jouw kind.


Yoga


Yoga zelf is al een vorm van meditatie. Je hebt verschillende soorten yoga, waarbij je je op een specifiek onderwerp gaat richten. Zelf doe ik regelmatig aan ochtend yoga.

Dit zorgt ervoor dat ik opgeladen de dag begin. Ik ben in een rustige en kalme staat van zijn en daarnaast wordt mijn lichaam steeds soepeler.

Mindfulness voor het dagelijkse leven


Dit is een 8-weekse Mindfulness cursus inclusief audiobestanden, video’s en dagelijkse emails. De cursus is een dagelijks stappenplan voor mensen die aan de slag willen met Mindfulness en meer rust willen ervaren en minder stress.






Deze blog bevat één of meerdere affiliate links, meer info hierover lees je hier.


3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Comments


bottom of page