top of page

Tijdloos Bewustzijn

Volg jouw eigen pad

Dry Woods

BLOGPOSTS

DIVERSE BLOGS VOOR JOUW FYSIEKE & MENTALE GEZONDHEID

DEPRESSIEVE GEVOELENS: WAT ZIJN HET EN HOE KUN JE ZE AANPAKKEN?



Vele mensen kunnen last hebben van depressieve gevoelens. Het is niet erg om ze te hebben, maar het is wel belangrijk om ze te herkennen en op te lossen.


In dit artikel ga ik wat verder in op wat depressieve gevoelens zijn, de symptomen ervan, de oorzaken, de gevolgen als je ze niet aanpakt en tenslotte geef ik je 5 tips om ze aan te pakken!


Wil jij je depressieve gevoelens aanpakken? Dan kan NLP jou helpen. Ontvang een Gratis NLP Video & Wekelijks Gratis NLP-Momentjes.




Inhoudsopgave



 

Wat zijn depressieve gevoelens?


Depressieve gevoelens zijn een normaal onderdeel van het verwerken van verlies of teleurstelling. Ze zijn meestal tijdelijk en gaan binnen een week of twee weer vanzelf over. Soms duurt het wat langer voordat iemand zich weer beter voelt.


Depressieve gevoelens worden echter ernstiger als ze langer duren. Dit kan leiden tot een depressie. Depressie is een ernstige aandoening die invloed heeft op iemands gevoelens, gedachten en gedrag.


Depressie kan ernstige gevolgen hebben, zoals relatieproblemen, problemen op het werk en zelfs suïcidale gedachten. Als iemand lijdt aan depressie, is het belangrijk om hulp te zoeken.


Er zijn verschillende behandelingsopties beschikbaar, zoals medicatie, psychotherapie of een combinatie van beide.


Symptomen van depressieve gevoelens

Depressieve gevoelens kunnen erg verwarrend zijn. Het kan moeilijk zijn om te bepalen of je echt depressief bent of gewoon een paar down momenten hebt. Daarom hebben we hier een overzicht van de symptomen van depressie.


Misschien herken je jezelf in een aantal van deze symptomen en kun je ermee naar je huisarts gaan.


Een verdrietig of somber gevoel


Veel mensen met depressieve gevoelens hebben een hevig gevoel van verdriet of somberheid. Dit kan ervoor zorgen dat je je niet lekker voelt en je verliest interesse in dingen die je eerst leuk vond.


Je voelt je misschien leeg of machteloos. Soms kan het zelfs voelen alsof je niet meer kunt ademhalen.


Lichamelijke symptomen van depressieve gevoelens


Depressie kan ook lichamelijke symptomen veroorzaken. Je kunt bijvoorbeeld moeite hebben met slapen of juist veel slapen. Je eetpatroon kan veranderen, waardoor je gewicht kunt verliezen of juist kunt aankomen.


Ook kun je last krijgen van bijvoorbeeld hoofdpijn, spierpijn en maagklachten.


Jezelf afzonderen


Depressie kan ervoor zorgen dat je jezelf af gaat sluiten van je omgeving. Je hebt misschien geen zin meer om jouw vrienden of familie te bezoeken. Daarnaast ben je misschien niet meer geïnteresseerd in seks of andere activiteiten die je eerst leuk vond.

Tenslotte kun je jezelf hierdoor ook heel eenzaam voelen.


Angsten en fobieën door depressieve gevoelens


Depressie kan ook leiden tot angsten en fobieën. Je kunt bijvoorbeeld bang zijn voor mensen, plekken of situaties. Daarnaast kun je ook last krijgen van paniekaanvallen of een angststoornis oplopen.


Als je last hebt van een aantal van deze symptomen, dan is het belangrijk om naar je huisarts te gaan. Hij of zij kan je doorverwijzen naar een gespecialiseerde arts of een psycholoog of psychiater. Zij kunnen je helpen een depressie te voorkomen.


De oorzaken van depressieve gevoelens

De oorzaken van depressie zijn heel divers en kunnen per persoon weer verschillen. Soms is er sprake van een combinatie van verschillende oorzaken.


Hieronder bespreek ik 5 mogelijke oorzaken van depressieve gevoelens.


1. Te weinig vitamine D


Vitamine D is een vitamine die nodig is voor de aanmaak van serotonine in de hersenen. Een tekort aan vitamine D is dus ook een van de oorzaken van depressieve gevoelens.

Het komt vooral voor in voedingsmiddelen zoals vlees, vis, eieren en margarine. Daarnaast kun je vitamine D ook krijgen door in de zon te zitten.


2. Een tekort aan omega-3 vetzuren


Omega-3 vetzuren zijn essentiële vetzuren die betrokken zijn bij de aanmaak van serotonine in de hersenen. Een tekort aan omega-3 vetzuren is dus ook een van de oorzaken van depressie.


Ze komen voor in voedingsmiddelen zoals lijnzaadolie, walnoten, vis en chiazaad. Je kunt hier ook aanvullende supplementen voor gebruiken zoals omega 3 visolie tabletten.


3. Stress


Stress kan ook een van de oorzaken van depressie zijn. Te veel ervan verstoort de aanmaak van serotonine in de hersenen. Daarnaast kan stress ook leiden tot een tekort aan vitamine B en omega-3 vetzuren.


Het kan ontstaan door je werk, relaties, gezondheidsproblemen, financiële problemen en door bijvoorbeeld een verhuizing.


4. Gebrek aan sociale contacten


Een gebrek aan sociale contacten kan ook een van de oorzaken van depressie zijn. Sociale contacten zijn belangrijk voor jouw welzijn. Ze geven een gevoel van verbinding en saamhorigheid.


Mensen die weinig sociale contacten hebben, voelen zich vaak eenzaam. Eenzaamheid kan weer leiden tot depressie.


5. Genetische aanleg


Depressie kan ook erfelijk zijn. Als je ouders of grootouders depressief waren, dan is de kans groter dat je zelf ook depressief wordt. Genetische aanleg is dus ook een van de oorzaken van depressie.


Deze 5 oorzaken van depressie zijn niet leidend. Er zijn nog vele andere mogelijke oorzaken. Het is belangrijk om bij depressieve gevoelens altijd een arts te raadplegen. Hij of zij kan je helpen om de oorzaak van je depressie te achterhalen.


De gevolgen van depressieve gevoelens niet aanpakken

Helaas wordt depressie nog steeds vaak genegeerd of beschouwd als iets waar je ‘maar mee moet dealen’. Dit is echter een groot misverstand. Depressie is een ernstige aandoening die, als je er niet mee naar de dokter gaat, kan leiden tot allerlei ernstige gevolgen.


Hieronder bespreek ik 5 van die gevolgen.


1. Lichamelijke klachten


Depressie kan leiden tot allerlei lichamelijke klachten, zoals hoofdpijn, spierpijn, moeheid, maag- en darmklachten. Deze klachten zijn vaak het gevolg van het feit dat je minder goed voor jezelf gaat zorgen als je depressief bent.


Je eet minder en ongezonder, je gaat minder vaak naar de sportschool en daarnaast let je minder goed op je hygiëne.


2. Slechtere prestaties door depressieve gevoelens


Depressie heeft ook een negatief effect op je prestaties, zowel op je werk als op school. Dit komt doordat je geest niet optimaal werkt als je depressief bent.


Je kunt jezelf moeilijker concentreren, je maakt sneller fouten en je hebt minder motivatie. Dit kan leiden tot problemen op je werk of op school en dat ga je terugzien aan een slecht rapport.


3. Sociale problemen


Depressie kan ervoor zorgen dat je je minder aangetrokken voelt tot anderen en dat je sociale contacten vermijdt. Dit kan leiden tot een eenzaam gevoel en tot het verbreken van sociale contacten. Daarnaast kan het ook leiden tot problemen in je relatie of in je gezin.


4. Financiële problemen door depressieve gevoelens


Als je depressief bent, heb je minder motivatie om te werken of om geld te verdienen. Dit kan ervoor zorgen dat je in de schulden komt of dat je financiële problemen krijgt.


5. Suïcidaliteit


Depressie is een van de belangrijkste risicofactoren voor suïcidaliteit. Als je depressief bent, voel je je vaak hopeloos en heb je het gevoel dat er geen uitweg is. Dit kan ertoe leiden dat je overweegt om je eigen leven te beëindigen.


Als je depressieve gevoelens ervaart, is het dus belangrijk om ermee naar de dokter te gaan. Er is hulp beschikbaar en als je depressie tijdig aanpakt, dan kun je voorkomen dat er ernstige gevolgen optreden.


Wat te doen bij depressieve gevoelens?

Wat te doen bij depressieve gevoelens?

Depressie is echter niet iets wat je van de ene op de andere dag kunt oplossen. Het is een proces waarbij je stap voor stap vooruitgang boekt.


Hieronder geef ik je 5 tips die je kunnen helpen bij het verhelpen van depressie.


1. Depressieve gevoelens tegengaan door een gezonde levensstijl


Depressie kan heel veel vermoeidheid en lusteloosheid met zich meebrengen. Het is dan ook belangrijk om voldoende te slapen, gezond te eten en regelmatig te bewegen.


Op deze manier houd je je lichaam en geest gezond en sterk, waardoor je beter in staat bent om met depressieve gevoelens om te gaan.


2. Spreek je gevoelens uit


Stapel je gevoelens niet op, maar spreek ze liever uit. Je hoeft niet alles alleen te dragen. Het is goed om je gevoelens te delen met mensen die je vertrouwt, zoals je partner, familie, vrienden of een therapeut.


Dit kan je helpen om beter te begrijpen wat er aan de hand is en het helpt om je gevoelens te verwerken.


3. Omgaan met depressieve gevoelens door acceptatie


Depressie is een ziekte die niet van de ene op de andere dag verdwenen is. Het is belangrijk om te accepteren waar je op dit moment bent in je herstelproces.


Geef jezelf de tijd en ruimte om te herstellen. Het is niet erg om even stil te staan bij je depressie, maar probeer niet vast te blijven houden aan je negatieve gevoelens.


4. Stel realistische doelen


Bepaal wat je wilt bereiken en stel realistische doelen. Het is belangrijk om kleine stappen te zetten, want als je te veel van jezelf vraagt kan dit je depressieve gevoelens verergeren.


Denk bijvoorbeeld aan doelen als:

  1. elke dag een half uur wandelen;

  2. een paar keer per week wat met vrienden afspreken;

  3. een onlinecursus volgen;

  4. een nieuwe hobby uitproberen.


5. Depressieve gevoelens oplossen door hulp


Als je het gevoel hebt dat je de depressie niet alleen aankan, zoek dan hulp. Er zijn verschillende soorten hulpverlening beschikbaar, zoals psychotherapie, antidepressiva of een combinatie van beide.


Soms is het nodig om met meerdere mensen tegelijk in therapie te gaan, bijvoorbeeld met je partner of familie. Het is belangrijk om te kiezen voor een hulpverlener die bij je past en met wie je een klik hebt.


Depressie is een ziekte die niet makkelijk is, maar met de juiste hulp is het wel mogelijk om er weer uit te komen. We hopen dat deze tips je kunnen helpen bij het verhelpen van depressie.


Wil jij je depressieve gevoelens aanpakken? Dan kan NLP jou helpen. Ontvang een Gratis NLP Video & Wekelijks Gratis NLP-Momentjes.




 


Deze blog bevat één of meerdere affiliate links, meer info hierover lees je hier.


Meer blogs over emoties & gevoelens:

2 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Comments