top of page

Tijdloos Bewustzijn

Volg jouw eigen pad

Dry Woods

INZICHTRIJKE BLOGBERICHTEN

DIVERSE ONDERWERPEN VERKENNEN VOOR UW KENNIS

STRUCTUUR AANBRENGEN IN JE LEVEN? DEZE 15 TIPS GAAN JE HELPEN!



Het kan zijn dat je jezelf dagelijks erg chaotisch voelt, dan is structuur aanbrengen in je leven een goede oplossing! Niet iedereen zal moeite hebben met het aanbrengen van structuur in hen leven, maar voor velen is dit een moeilijke taak.


Het kan zo zijn dat je altijd als een kip zonder kop rondrent, zonder dat je jouw taken en doelen behaald. In dit artikel ga ik je helpen om meer structuur aan te brengen in jouw leven.


“Ik zelf mag ook nóg meer structuur aanbrengen in mijn leven. Soms voel ik me chaotisch en dat komt dan omdat ik geen goede dagplanning heb. Wanneer ik een goede structuur heb, dan voel ik me krachtig, voldaan en zelfverzekerd.”

Inhoudsopgave



 

Waarom is structuur belangrijk?


Door structuur aan te brengen in jouw leven zul je een hoop meer rust gaan ervaren. Vaak zit er van alles in ons hoofd, maar als we dit nergens inplannen dan kunnen we veel onrust ervaren.


We vergeten vaak zaken, waardoor we vervolgens weer chagrijnig worden. En zo kom je steeds verder in een negatieve spiraal terecht, waardoor je jezelf uiteindelijk niet goed gaat voelen.


Geen structuur kan uiteindelijk zelfs leiden tot veel stress, angstgevoelens en een depressie. Daarnaast hou je jezelf niet aan je eigen afspraken wat weer kan zorgen voor een tekort aan zelfvertrouwen.


Breng structuur aan in je leven, want dit gaat je veel rust en tevredenheid opleveren. Hieronder nogmaals een opsomming van de positieve voordelen.


  1. Tegen stress, depressie en angst

  2. Meer voldoening

  3. Meer zelfvertrouwen

  4. Innerlijke rust

  5. Minder druk in je hoofd

  6. Productiever werken

Mogelijke oorzaken van een chaotisch leven

Jezelf chaotisch voelen kan vele oorzaken hebben. Misschien heb je last van concentratieproblemen, waardoor je jouw focus niet kunt behouden.


Daarnaast kan het zo zijn dat je veel taken tegelijk wilt doen, waardoor het lijkt dat je bijna niets afkrijgt. Dit kan een onrustig gevoel geven in je hoofd. Planning en structuur speelt een hele belangrijke rol, waardoor je jezelf chaotisch kunt voelen.


Misschien houd je jezelf alleen maar bezig met taken die je moet doen waar je geen voldoening uit haalt. Dit kan een depressief gevoel geven.


Daarom is structuur en planning belangrijk voor jouw mentale en fysieke gezondheid. Hieronder nogmaals een opsomming van de mogelijke oorzaken.


  1. Concentratieproblemen

  2. Multitasking

  3. Druk in je hoofd

  4. Te weinig structuur en planning

  5. Alleen maar “moeten” taken doen

Structuur in je leven aanbrengen


Je kunt niet van de een op andere dag ineens heel jouw leven overhoopgooien. Deel het in verschillende gebieden in.


Denk aan structuur aanbrengen in je werk, in je sociale leven, voor jouw missie, visie en doelen, voor jouw persoonlijke ontwikkeling, gezondheid en op het gebied van spullen in je huis.


Begin met het stapje voor stapje aanbrengen van structuur in jouw leven en doe niet alles tegelijk. Het risico van alles in een keer omgooien is dat je later weer terugvalt in jouw oude patronen.


Structuur in je leven aanbrengen met deze 15 tips!

Structuur aanbrengen in je leven is heel breed en dit kun je op vele vlakken doen. De onderstaande tips gaan je helpen om de basis op orde te krijgen.


Doe niet alles in een keer, maar zorg ervoor dat je er goede gewoontes van kun maken. Dit heeft tijd nodig om er een gewoonte van te maken.


1. Stop met multitasking


Multitasking kan negatieve gevolgen hebben voor jouw gemoedstoestand en succes. Hierdoor kun je erg druk in je hoofd raken en je maakt taken maar half af. Kies 1 taak uit per keer en rond die helemaal af. Als de taak te groot is, deel het dan in tijdsblokken in.


2. Structuur aanbrengen door te plannen


Planning kan jouw hele leven veranderen. Begin met een goede week en dagplanning. Welke taken komen dagelijks, wekelijks en maandelijks terug? Je kunt blokken maken van een aantal uur per dag waarin je verschillende taken gaat uitvoeren.


Zet herinneringen in je agenda en plan ook wekelijkse activiteiten in die steeds terugkomen. Vanuit een to do list kun je vervolgens taken in de dagen gaan inplannen.


Zorg ervoor dat je niet alleen maar to do taken hebt. In de ochtend ben je vaak het meest productief, dus doe dan de moeilijke taken en begin met de wat grotere projecten waarbij je goed moet nadenken en die je uiteindelijk het meeste gaan opleveren.


Later op de dag kun je de wat simpelere taken doen zoals het schoonmaken van je woning bijvoorbeeld.

3. Kies jouw rustmomenten uit



Rust is erg belangrijk. Wanneer je goed uitgerust bent, dan zul je ook productiever te werk kunnen gaan. Soms lijkt het misschien dat het ten koste gaat van jouw productiviteit, maar het is juist beter voor je productiviteit.


Je zult meer focus hebben en betere resultaten boeken. Zorg er dus voor dat je genoeg rustmomenten door de weeks en in het weekend inplant.

4. Zorg voor een vast slaapritme


Jouw slaap is ook een belangrijk onderdeel. Zorg ervoor dat je op vast tijdstippen naar bed gaat en opstaat. Je zult jezelf hierdoor fitter voelen overdag.


Slaap tussen de 7 en 9 uur per nacht. Een slechte of onregelmatige nachtrust kan jouw weerstand verlagen en mogelijk depressies veroorzaken.

5. Structuur aanbrengen door een ochtend- en avondroutine


Je kunt je dag beginnen met een ochtendroutine. Begin de dag door bijvoorbeeld even aandacht aan jezelf te geven in plaats van gelijk je telefoon erbij te pakken of tv te kijken.


Zeker in de ochtend is het niet goed om gelijk in het leven van iemand anders te duiken of om jezelf bezig te houden met gebeurtenissen in de wereld waar je geen invloed op hebt.


Dit kan namelijk heel jouw dag beïnvloeden. Voor je het weet ben je heel de dag gestrest.

Daarnaast kun je ook een avondroutine maken om deze dag af te sluiten. Bereid jezelf een aantal uur voordat je gaat slapen alvast voor op de volgende dag.


Leg eventueel kleren en spullen klaar. Lees nog even een boekje en gebruik geen beeldschermen meer binnen 1 uur voordat je gaat slapen. Hierdoor zal jouw nachtrust ook verbeteren.

6. Ga regelmatig sporten en bewegen

Sport en beweging is een onderdeel van een gezonde leefstijl. Plan jouw vaste sportmomenten in de week in. Zorg er daarnaast voor dat als je veel zit, dat je regelmatig even opstaat om te bewegen.


Je kunt de pomodoro techniek gebruiken om regelmatig van je computer weg te lopen.


7. Opruimen en indelen


Eens in de zoveel tijd is het goed om een grote schoonmaak te houden. Ruim verschillende kamers netjes op en gooi spullen weg die je niet meer gebruikt.


Een nieuwe kamerindeling kan ook nieuwe energie geven. Daarnaast zorgt een opgeruimde omgeving ook voor meer rust in je hoofd.

8. Structuur aanbrengen door focus momenten


Eerder had ik het al even over de pomodoro techniek. Kies voor jezelf momenten uit dat je optimaal gaat focussen op één taak. Met deze techniek focus je jezelf 25 minuten op maar één taak en dan heb je tussendoor 5 minuten pauze.


Tijdens deze 25 minuten is het belangrijk dat je alle mogelijke afleidingen aan de kant legt. Zet jouw telefoon bijvoorbeeld op vliegtuigstand en zorg ervoor dat je nergens meldingen ontvangt. Kijk ook niet tussendoor in je mailbox. Laat je door niemand storen.

9. Maak jouw taken af

Het is belangrijk om taken af te maken vóórdat je aan iets nieuws begint. Wanneer je wat grotere projecten of opdrachten hebt, plan deze dan in tijdsblokken in waar je jezelf volledig op deze taak gaat focussen. Dit geeft meer rust in je hoofd, omdat je weet wat je moet doen.

10. Ruim digitaal op


Naast fysiek opruimen is een digitale opruiming ook belangrijk voor rust in je hoofd. Zet vele documenten in mapjes op je computer en leeg je mailbox eens in de zoveel tijd.


Doe documenten in de prullenbak die je niet meer gebruikt of sla deze eerst op in een aparte map om te voorkomen dat je iets wegdoet wat je nog gaat gebruiken.


11. Stapje voor stapje


Voorkom dat je alles tegelijk wilt gaan doen. Ga niet multitasken. Als je alles tegelijk gaat doen, dan ga je dit op langere termijn niet volhouden.


Je zult snel terugvallen in je oude patronen en voor je het weet is je leven weer een chaos. Deel de taken goed verdeelt in over de dagen, weken, maanden en jaren.

12. Brainstormen op papier

Misschien zit jouw hoofd enorm vol met creatieve ideeën net als ik. Dan is het goed om eens in de zoveel tijd te brainstormen op papier. Schrijf alles uit wat er in je op komt en ga het onderverdelen in wat belangrijk is en wat nog niet.


De belangrijke taken die je het meeste gaan opleveren kun je vervolgens gaan inplannen in jouw agenda.

13. Structuur aanbrengen door wekelijkse zelfreflectie


Ben je nog steeds bezig met het behalen van je doelen of is de koers gewijzigd? Door wekelijks zelfreflectie toe te passen kun je overzicht krijgen van hetgeen wat je op dit moment aan het doen bent.


Sluiten de taken nog steeds aan bij jouw toekomstplannen of zijn je plannen gewijzigd? Als jouw plannen gewijzigd zijn, zorg er dan voor dat je nieuwe taken gaat inplannen en dat je niet relevante taken schrapt.

14. Minimalistisch leven


Misschien is dit niets voor jou, maar je kunt jezelf eens gaan verdiepen in een minimalistisch leven. Veel spullen kunnen namelijk voor onrust zorgen en als je alles bij de basis houdt, dan kan het een stukje geluk en voldoening geven in je leven.


Koop alleen iets als je het ook echt nodig hebt en doe alles weg wat overbodig is.






15. Leer om nee te zeggen

Wanneer je nee zegt tegen een ander, dan zeg je automatisch ja tegen jezelf. Kies altijd voor jezelf en houd jezelf aan jouw planning. Dit zal je meer zelfvertrouwen opleveren.


Voor jezelf kiezen en een ander helpen is natuurlijk wel een verschil. Natuurlijk kun je een ander helpen en voor hen klaarstaan, maar laat dit nooit ten koste gaan van jezelf! Uitgezonderd van noodsituaties natuurlijk.





Deze blog bevat één of meerdere affiliate links, meer info hierover lees je hier.


3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Comments


bottom of page