top of page

Tijdloos Bewustzijn

Volg jouw eigen pad

Dry Woods

INZICHTRIJKE BLOGBERICHTEN

DIVERSE ONDERWERPEN VERKENNEN VOOR UW KENNIS

STOPPEN MET ROKEN? ZO DOE JE DAT! VOORDELEN EN TIPS



Stoppen met roken is voor de een makkelijker dan de ander. Er zitten verschillende voordelen aan het stoppen met roken. De afkickverschijnselen die je ervaart verschillen weer per persoon.


Hoe lang dit aanhoudt is ook per persoon verschillend. In dit artikel duik ik wat verder in op hoe je kunt stoppen met roken en wat naast de nicotine nog meer verslavend werkt.


Bekijk de verschillende mogelijke bijwerkingen en lees over wat je kunt verwachten na dat je stopt met roken.

Inhoudsopgave


 

Wat is er zo verslavend aan roken?

Naast dat de werkende stof nicotine natuurlijk verslaafd is zijn er ook nog andere zaken waardoor het stoppen met roken straks lastig kan zijn. Het ligt namelijk niet alleen maar aan de stof die in het tabak zit. Hieronder zet ik een aantal zaken voor je neer.


De stof nicotine


Nicotine werkt zowel lichamelijk als geestelijk verslavend. Het zendt direct een signaal naar je hersenen en het geeft een psychisch effect voor gedurende 20 minuten.


Jouw lichaam raakt gewend aan het effect dat nicotine geeft en daardoor heb je steeds meer nodig om hetzelfde gevoel te kunnen ervaren.


Jouw gewoontes


Bij het roken bouw je een hoop gewoontes op. Zo kun je bij elk bakje koffie in de ochtend bijvoorbeeld een sigaret opsteken. Je koppelt hier koffie aan een sigaret. Daarnaast geld dit ook voor de pauze met andere rokers.


Je ziet het als gezellig om een sigaretje te roken met andere mensen. Daarnaast koppel je hier ontspanning aan roken. Je hebt tijdens het roken een hoop van dit soort gewoontes aangeleerd die je weer af moet leren. En dat gaat niet heel gemakkelijk.


Roken vanuit verveling


Je kunt er een gewoonte van hebben gemaakt dat als je jezelf verveeld, dat je een sigaret opsteekt om jezelf goed te voelen. Dat had ik tenminste toen ik nog rookte. Het was een tijddoder voor mij.


Verveling kan na het stoppen met roken het je dus ook lastig maken om van die sigaret af te blijven.


Voordelen stoppen met roken


Stoppen met roken brengt vele voordelen met zich mee, dat weten we nu onderhand allemaal wel. Wat zijn alle bekende voordelen op een rijtje?


Huidverandering na stoppen met roken


Wanneer je stopt met roken, dan begint je huid per direct met het herstellen. De doorbloeding zal namelijk na enkele uren al beter worden, waardoor je huid meer zuurstof en voedingsstoffen kan opnemen.


Daarnaast zul je minder snel last krijgen van ontstekingen omdat het niet meer verstopt. Je huid zal dus meer kleur krijgen en oneffenheden kunnen verdwijnen. Hieronder kort de verbetering van je huid opgesomd.


  1. Minder nieuwe rimpels

  2. Aanmaak van collageen verbeterd

  3. Meer kleur op je gezicht

  4. Minder wallen en donkere plekken rond ogen

  5. Puistjes en oneffenheden verdwijnen

  6. Betere genezing van wondjes

  7. Geen gele verkleuring op handen

  8. Jongere uitstraling


Je bespaart een hoop geld


Als je stopt met roken dan bespaar je een hoop geld. Ik ga hieruit van dat je 1 pakje sigaretten per dag rookt.


Dagelijks lijkt het mee te vallen en kun je het misschien gemakkelijk betalen omdat je dagelijks salaris of geld vanuit je bedrijf of investeringen bijvoorbeeld hebt. Dus geld hoeft misschien geen probleem voor je te zijn.


Zeker niet als je al miljardair bent. Toch som ik het hier voor je op hoeveel geld je per jaar kunt besparen.


Uitgaande van gemiddeld €8,20 per pakje

  1. Je bespaart €8,20 per dag

  2. Dit komt neer op €57,40 per week

  3. Ongeveer €250,10 per maand

  4. Je bespaart €3001,20 per jaar

  5. Als je 10 jaar rookt is dat dus €30.012


Je zou dus elk jaar een mooie vakantiereis kunnen maken als je dat al niet deed.


Een beter reuk- en smaakvermogen

Als je rookt dan worden je smaakpapillen vernietigd. Jouw neus en smaakpapillen werken samen en dit zorgt ervoor dat je goed kunt ruiken en proeven.


Wanneer je stopt met roken zal dit verbeterd worden. Je zult misschien veel meer ruiken en anders proeven dan voorheen.


Je rokershoest verdwijnt en longen worden schoon


In het begin kan het zo zijn dat het hoesten erger begint te worden. Dit komt doordat de longen zichzelf aan het schoonmaken zijn. Na enkele maanden dient het hoesten over te gaan en je zult ervaren dat je vrijer kunt ademen.


Minder kans op hart- en vaatziekten en longkanker


Na 1 jaar gestopt te zijn met roken heb je al minder kans op hart- en vaatziekten. 10 jaar later is de kans op longkanker zelfs gehalveerd. Na 20 jaar is het ongeveer hetzelfde risico als iemand die nooit rookt.


Meer energie krijg je


Wanneer je stopt met roken, dan zal je energieniveau aanzienlijk verbeteren. Na 72 uur begin je al te merken dat je meer energie hebt. Na 2 weken is je conditie aan het verbeteren en na 4 weken merk je dat je conditie flink verbeterd is.


Je ruikt weer fris


Tenslotte zul je die rokersgeur niet meer bij je hebben hangen. Je ruikt weer lekker fris. Rook blijft altijd lang in je kleding en in je huis of auto hangen. Voor niet-rokers is dit een vreselijke geur.


Stoppen met roken voordelen per dag

Stoppen met roken is altijd zinvol, ook al heb je 40 jaar lang gerookt, dan gaat het alsnog voordelen met zich meebrengen. Hieronder zie je de korte en langetermijnvoordelen van het stoppen met roken.


  1. Na 20 minuten: je bloeddruk en je hartslag zullen dalen

  2. 1 uur: koolmonoxide wat giftig is zal uit je lichaam verdwijnen

  3. 24 uur: je zult slijm ophoesten omdat je longen zichzelf schoonmaken

  4. 48 uur: je kunt beter ruiken en proeven en de nicotine is uit je lichaam

  5. 72 uur: ademen gaat je gemakkelijker af en je ervaart meer energie

  6. 2 weken: nu ervaar je flink meer energie en je conditie is verbeterd

  7. 4 weken: je rokershoest verdwijnt en je hebt een merkbaar verbeterde conditie

  8. 1 jaar: het risico op hart- en vaatziekten is met de helft vermindert

  9. 10 jaar: het risico op longkanker is met de helft afgenomen

  10. 15-20 jaar: de risico’s zijn hetzelfde als een niet-roker


Nadelen, effecten en mogelijke bijwerkingen na het stoppen met roken

Je kunt verschillende klachten krijgen in het begin als je gaat stoppen met roken. Welke ontwenningsverschijnselen je ervaart, ligt per persoon weer verschillend.


Aan het stoppen met roken zitten niet heel veel nadelen, behalve dat jouw lichaam er in het begin anders op kan reageren. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld humeurigheid, slechte concentratie, rusteloosheid of hoofdpijn.


Daarnaast kun je ook last krijgen van tintelingen in je handen en voeten, een slechte stoelgang, koude rillingen en meer eetlust. Hieronder de verschillende nadelen voor je opgesomd


Lichamelijke klachten na stoppen met roken


Bijna iedereen die stopt met roken kan hoofdpijn ervaren. Jouw handen en voeten kunnen daarnaast gaan tintelen en je kunt darmproblemen krijgen. Zorg ervoor dat je genoeg water drinkt zodat je lichaam goed kan reinigen.


Stoppen met roken 3 weken dip


Het is mogelijk dat je na 3 weken een dip krijgt en ineens superveel zin hebt in een sigaret. Dit is een normale reactie van het lichaam en van jouw brein. Probeer hier toch doorheen te zetten, want op de langere termijn gaat dit gevoel echt weg.


Ziek na stoppen met roken

Je kunt ziek worden en griepverschijnselen krijgen na het stoppen met roken omdat jouw lichaam dien af te kicken van de nicotine die het gewend was.


Hormonale verandering na stoppen met roken


Nicotine zorgt ervoor dat de afgifte van het hormoon insuline verlaagd wordt. Dit heeft te maken met jouw suikerhuishouding.


Wanneer je stopt met roken, dan zal dit hormoon weer sterker aangemaakt worden en jouw eetlust zal dan verbeteren. Je dient wel op te passen dat je niet veel ongezond gaat eten.


Dikke buik na stoppen met roken


Er zijn verschillende redenen waardoor je na het stoppen met roken een dikke buik kunt krijgen. Ten eerste komt dat doordat je meer eetlust krijgt. Nicotine verminderd de eetlust namelijk.


Hierdoor ga je misschien meer eten dan dat je deed en daardoor kom je aan en krijg je een dikke buik.


Pijn longen na stoppen met roken


Jouw longen zijn zichzelf aan het schoonmaken. Hierdoor kun je pijn ervaren in je longen. Je hoest misschien vaak slijm op en teer. Deze afkickverschijnselen gaan na enkele maanden vanzelf weg.


Doodmoe na stoppen met roken

Nicotine is een pepmiddel. Dit gaf je veel energie. Wanneer je stopt met roken, dan dien je natuurlijke energie weer op te bouwen. Dit doe je door gezond te eten en voldoende te slapen en water drinken.


Keelklachten na stoppen met roken


Keelpijn kan ontstaan als je stopt met roken. Dit komt doordat de longen zichzelf aan het schoonmaken zijn waardoor je misschien meer gaat hoesten en griepverschijnselen krijgt.

Jouw lichaam is aan het werk om zichzelf te herstellen van alle schade die je hebt aangebracht tijdens het roken.


Voller gezicht stoppen met roken


Net als een dikke buik kun je ook een voller gezicht krijgen als je stopt met roken. Dit komt misschien omdat je meer aan het eten bent dan voorheen. Jouw huid zal zich ook herstellen en je zult een jongere uitstraling krijgen.


Hoesten na stoppen met roken


Na 24 uur begin je al te hoesten omdat jouw longen aan het herstellen zijn. Binnen 4 weken dien je van je rokershoest af te zijn.


Benauwd na stoppen met roken

Je kunt ook benauwd worden na het stoppen met roken. Dit alles heeft te maken met dat je longen weer aan het herstellen zijn. Je dient door deze afkickverschijnselen door te bijten. Het gaat vanzelf weer over.


Stoppen met roken darmklachten

Er kunnen tijdelijk verstoppingen ontstaan omdat jouw stofwisseling weer dient te functioneren zonder nicotine. Hierdoor kun je wat darmproblemen ervaren.


Stoppen met roken ervaring

Ik heb in het verleden ook vast gerookt. Ik was nog wel jong, maar mijn ervaring met het stoppen met roken is positief.


Natuurlijk had ik in het begin wel last van een aantal afkickverschijnselen, zoals onrust, hoofdpijn en geïrriteerd zijn, maar ik bleef volhouden voor mijn eigen bestwil.


Al snel begon ik meer energie en een betere conditie te krijgen. Ik voel mezelf frisser. Op de dag van vandaag ben ik nog steeds dankbaar dat ik gestopt ben met roken. Ik voel me veel gezonder en fitter.


Ik ben gestopt door mijn volle pakje in een keer in de prullenbak te gooien. Natuurlijk heb ik een aantal terugvallers gehad, maar daar moet je gewoon keihard doorheen zetten en de rit weer oppakken. Bekijk de reden waarom je wilt stoppen weer opnieuw en ga ervoor.


Professionele hulp en medicatie om te stoppen met roken

hulp bij stoppen met roken

Er zijn verschillende hulpmiddelen en medicatie die je kunt gebruiken om te stoppen met roken. Hieronder zal ik er een aantal voor je opsommen.


Acupunctuur stoppen met roken


Bij het gebruik van acupunctuur voor het stoppen met roken wordt er gekeken naar de lichamelijke en geestelijke verslaving die je hebt. Door de ontwenningsverschijnselen die je ervaart, zullen de meeste mensen toch weer naar een sigaret grijpen.


Acupunctuur richt zich op het tegengaan van deze afkickverschijnselen. Er worden kleine naaldjes op je lichaam geplaatst tijdens deze behandeling. De behandeling doet geen pijn en helpt bij het doorzetten om te stoppen met roken.


Hypnose stoppen met roken

Hypnotherapie zorgt ervoor dat ongewenste patronen in je onderbewuste omgezet worden naar positieve patronen. Door hypnose is het mogelijk om het onbewuste patroon van het roken om te zetten naar iets positiefs.


Je kunt bijvoorbeeld aan sigaretten denken als je spanning voelt of een slechte concentratie hebt. Hypnose kan dit denkpatroon oplossen.


Stoppen met roken pleisters


Nicotinepleisters zorgen ervoor dat je dagelijks nicotine in je bloed krijgt. Dit is een langzame manier om te stoppen met roken. De behoefte om een sigaret te roken zal hierdoor afnemen, maar toch altijd nog blijven, omdat het ook een mentale verslaving is.


Naar mijn mening die je in een keer te stoppen en dit niet af te bouwen. Pleisters hebben ook mogelijke bijwerkingen waar je niet blij van wordt.


Met pleisters loop je daarnaast ook een risico dat je dubbele dosis nicotine binnenkrijgt als je alsnog een sigaret gaat roken in je terugval.


Stoppen met roken pillen


Er zijn ook diverse pillen in de markt die je helpen om te stoppen met roken. Vaak kun je deze alleen halen op verzoek van de huisarts. Blijf jezelf ervan bewust dat de medicijnenbranche een groot verdienmodel is.


Voor ieder kwaaltje heb je wel iets tegenwoordig. Je hebt het niet nodig en je kunt sterk genoeg zijn om te stoppen met roken zonder medicijnen te gebruiken. Het zit allemaal in je hoofd.

“Wanneer je dit soort medicatie wilt gaan gebruiken zoals pillen, kauwgom of pleisters bespreek dit dan altijd met de huisarts!”

Stoppen met roken programma

De grootste motivatie die je kunt krijgen is door een volledig programma stoppen met roken te volgen. In het programma van Marcel Borst word je begeleid tijdens het stoppen met roken.


Marcel is een hypnotherapeut en heeft op dit moment al meer dan 2200 mensen geholpen om in één keer te stoppen met roken. Hij gebruikt in dit programma ook technieken zoals NLP, conversationele hypnose, visualisaties, affirmaties etc.


Roken zit tussen je oren en dit programma zorgt ervoor dat deze knop wordt uitgeschakeld.


Waarom het stoppen met roken programma volgen?

  1. 2.200 rokers van het roken afgeholpen

  2. In één keer stoppen met roken

  3. Mogelijkheid tot 5 weken extra dagelijkse nazorg

  4. Succespercentage van maar liefst 86%

  5. NLP, conversationele hypnose, visualisaties, affirmaties etc.



10 Tips voor het stoppen met roken

Hieronder ga ik je diverse tips geven om te stoppen met roken. Onthoudt goed dat het roken voor 90% tussen je oren zit en dat de verslaving aan nicotine 10% is.


Zorg ervoor dat de reden om te stoppen groot genoeg is om het vol te houden of volg het programma van Marcel Borst om professioneel begeleid te worden.


1. Kies jouw stopdag


Zorg ervoor dat je een stopdag in je agenda zet. Dit motiveert je om jezelf voor te bereiden op het stoppen. Kies een dag die voor jou past en waarvan je zeker weet dat je er voor 100% voor wilt gaan. De beste tip die ik je kan geven is: stel het niet uit, maar begin per direct. Nu dus!


2. Stop in 1 keer


Alle medicijnen die je kunt vinden raad ik sterk af. Dit is slechts een verdienmodel voor de medicijnenbranche en je bent sterk genoeg om het zonder medicijnen aan te kunnen. Je dient in 1 keer te stoppen en niet af te bouwen.

3. Doe alle sigaretten weg

Maak het jezelf makkelijk door al jouw sigaretten weg te gooien. Wanneer er niets in je omgeving is, dan wordt het makkelijker om vol te houden. Zorg ervoor dat de drempel heel groot wordt om een pakje te kopen.

4. Bepaal jouw reden


Wat is jouw reden om te stoppen? Zorg ervoor dat je deze groot genoeg maakt. Dan zul je het gemakkelijker volhouden, omdat je jezelf kunt herinneren aan de reden waarom je wilt stoppen.


Heb je bijvoorbeeld kinderen of wil je een betere conditie en minder kans op diverse ziekten. Daarnaast kan een relatie jouw motivatie zijn, maar zorg ervoor dat je altijd stopt voor jouw eigen gezondheid.


5. Blijf uit de buurt van afleidingen


Blijf uit de buurt van mede rokers en locaties waar veel wordt gerookt. Je dient het jezelf gemakkelijk te maken, niet moeilijker. Blijf weg uit rokershokken tijdens pauzes en zorg ervoor dat niemand je een sigaret kan aanbieden.


Pas op met avondjes in de kroeg. Blijf weg van alles dat je het moeilijk maakt om te stoppen.


6. Vraag om hulp van mede rokers

Misschien heb je vrienden en vriendinnen die roken. Zorg ervoor dat je aan al je mederokers om hulp vraagt. Zeg dat je gaat stoppen en vraag of ze jou niets willen aanbieden en je willen helpen om het vol te houden.


Blijf uit de buurt van mensen die je zogenaamd treiteren om weer te gaan roken. Zoek de juiste mensen om je heen die je motiveren en niet naar beneden halen.


7. Vervang het slechte gevoel door afleidingen


Normaal gesproken ben ik niet zo van de afleidingen, maar in geval van stoppen met roken wel. Wanneer je de drang voelt om te gaan roken, zorg er dan voor dat je een andere afleiding hebt die je helpt om het gevoel te verdoven.


Pak bijvoorbeeld een pen die je in je handen kunt houden of een stress balletje of ga lekker hardlopen of een rondje fietsen.

8. Houd een rookdagboek bij

Wat speelt zich in je gedachten en gevoel af? Houd een rokersdagboek bij. Hierdoor creëer je meer bewustzijn over jouw gedachtes en gevoelens. Kijk dan naar je gedachtes en zorg ervoor dat je alleen naar de feiten kijkt en onthoud de reden waarom je wilt stoppen.

9. Ga sporten


Sport en beweging zijn een goede afleiding om te stoppen met roken. Je bent hierdoor bewust bezig met een gezond leven en dit kan je ook meer motiveren om te stoppen.


Je bent goed bezig, dus als je nu gaat roken dan past het niet meer bij wat je aan het doen bent. Daarnaast geeft het je meer energie.

10. Beloon jezelf


Beloon jezelf elke week wanneer je nog steeds gestopt bent. Je kunt iets moois voor jezelf kopen of iets leuks gaan doen. Zorg ervoor dat jouw goede gedrag wordt beloond.


Dit stuurt ook een seintje naar je hersenen dat goed gedrag wordt beloond. Je zult hierdoor meer motivatie krijgen om het vol te houden, want er staat iets moois op je te wachten.

11. Begin met een gezond voedingspatroon

Een gezond voedingspatroon kan je helpen om in de juiste sfeer te komen. Je stopt met roken en daarnaast ga je jouw gehele gezondheid aanpakken. Door in deze energie terecht te komen zul je het volhouden op de langere termijn.


Pas er wel voor op dat je niet doorslaat in je gezonde gedrag. Stapje voor stapje en niet in 1 keer heel je leven overhoopgooien. Dat houd je niet vol op de lange termijn.

12. Drink geen alcohol


Alcohol is een van de grootste boosdoeners waardoor je weer gaat roken. Blijf uit de buurt waar alcohol wordt geschonken. Hierdoor word je niet verleid tot het roken van een sigaret. Alcohol maakt het verleidelijker om weer te beginnen.

Online programma Stoppen met Roken


Het online programma van Ikstopwel.nl is een krachtig programma met een succespercentage van maar liefst 86%. Het bestaat uit 10 modules. Marcel is een hypnotherapeut en heeft op dit moment al meer dan 2200 mensen geholpen om in één keer te stoppen met roken. Hij gebruikt in dit programma ook technieken zoals NLP, conversationele hypnose, visualisaties, affirmaties etc.


✓ 2.200 rokers van het roken afgeholpen ✓ In één keer stoppen met roken ✓ Mogelijkheid tot 5 weken extra dagelijkse nazorg ✓ Succespercentage van maar liefst 86% ✓ NLP, conversationele hypnose, visualisaties, affirmaties etc.






Veelgestelde vragen over stoppen met roken


Kun je stoppen met roken na 40 jaar? 

Volgens onderzoek is aangetoond dat het altijd zinvol is om te stoppen met roken, ook al heb je 40 jaar lang gerookt. Het zal altijd voordelen met zich meebrengen. Zie het kopje voordelen per dag.

Welke medicatie kun je gebruiken om te stoppen met roken?  

Krijg je een vergoeding voor het stoppen met roken? 

Hoe lang ben je moe na het stoppen met roken? 

Stoppen met roken, wanneer wordt het makkelijker? 

Deze blog bevat één of meerdere affiliate links, meer info hierover lees je hier.


1 weergave0 opmerkingen

Recente blogposts