top of page

Tijdloos Bewustzijn

Volg jouw eigen pad

Dry Woods

BLOGPOSTS

DIVERSE BLOGS VOOR JOUW FYSIEKE & MENTALE GEZONDHEID

CHAGRIJNIG? DE BETEKENIS, MOGELIJKE OORZAKEN EN TIPS!



We hebben allemaal wel eens een slechte dag. We zijn moe, voelen ons gestrest of zijn gewoon even chagrijnig. Op zulke momenten is het lastig om vrolijk te zijn en te genieten van het leven.


Wat kun je er precies tegen doen en waar komt het vandaan? In dit artikel duik ik wat verder in op chagrijnig zijn en geef ik je verschillende tips!

Wil jij direct van chagrijnig zijn af? Bekijk dan de beste mindfulness trainingen! 






Inhoudsopgave



 


Chagrijnig betekenis

Chagrijnig is een eeuwenoud fenomeen. Het woord wordt al sinds de 16e eeuw gebruikt en is afkomstig van het middeleeuwse Frans. Chagrijnig betekent letterlijk “betrokken” of “droevig”.


In de loop der eeuwen is de betekenis van het woord echter veranderd. Tegenwoordig wordt chagrijnig gebruikt om iemand aan te duiden die geïrriteerd, boos of ontevreden is.

Ook kan het woord gebruikt worden om iemand te beschrijven die veel last heeft van negatieve emoties, zoals woede, angst of depressie.


Soms wordt chagrijnig ook wel eens gebruikt als synoniem voor “grumpy”. Dit is echter niet helemaal correct, want hoewel beide woorden wel iemand kunnen beschrijven die veel last heeft van negatieve emoties, heeft grumpy ook een connectie met “gekruid” of “geïrriteerd”.


Chagrijnig is daarentegen meer een alledaags woord voor iemand die geïrriteerd of boos is.


Het woord chagrijnig is dus een oud woord met een veranderde betekenis.


Tegenwoordig wordt het gebruikt om iemand te beschrijven die veel last heeft van negatieve emoties, zoals woede, angst of depressie.

10 oorzaken van chagrijnig zijn

We hebben allemaal wel eens een dag waarop we ons wat chagrijnig voelen. Misschien hebben we ruzie gehad met een vriend(in) of hebben we stress op het werk. Er zijn allerlei kleine dingen die ons humeur kunnen verpesten.


Maar soms zijn we ook echt chagrijnig, zonder reden. Vaak is er dan wel een oorzaak, maar we beseffen dat niet altijd. Hieronder lees je wat de verschillende oorzaken van chagrijnig zijn kunnen zijn.


1. Hormonen


Onze hormonen spelen een grote rol in ons humeur. Tijdens de menstruatie bijvoorbeeld, hebben vrouwen vaak last van prikkelbaarheid en chagrijn. Dit doordat er tijdens deze periode veel hormonen in ons lichaam aanwezig zijn.


Ook tijdens de overgang en zwangerschap kunnen onze hormonen ons chagrijnig maken.


2. Chagrijnig door je voeding


Wat we eten en drinken heeft ook invloed op ons humeur. Mensen die te weinig eten, kunnen sneller chagrijnig zijn. Dit komt doordat ons lichaam dan te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt.


Als we suiker en cafeïne binnenkrijgen, dan kunnen we ons ook chagrijnig voelen. Dit komt doordat ons lichaam na een suiker- of cafeïnehigh snel weer in een dip komt. Het is dus belangrijk om op je voeding te letten.


3. Slaaptekort


Een andere oorzaak van chagrijnig zijn kan een tekort aan slaap zijn. Als we te weinig slapen, dan hebben we vaak last van prikkelbaarheid en een slecht humeur. Dit komt doordat ons lichaam dan niet genoeg tijd heeft om bij te komen van de dag.


4. Chagrijnig door lichamelijke klachten


Ook lichamelijke klachten kunnen ons chagrijnig maken. Denk bijvoorbeeld aan hoofdpijn, buikpijn of menstruatieklachten. Deze klachten kunnen ons erg irriteren en prikkelbaar maken.


5. Depressie

Depressie is een veelvoorkomende oorzaak van chagrijnig zijn. Mensen met depressie voelen zich vaak somber en hebben weinig energie. Ook kunnen ze last hebben van angsten en stemmingswisselingen.


Als je last hebt van depressieve gevoelens, dan is het belangrijk om hulp te zoeken bij een arts of therapeut.


6. Chagrijnig door sombere gedachten


Als we somber en negatief denken, dan kunnen we ons chagrijnig voelen. Soms hebben we negatieve gedachten over onszelf of over anderen. Dit kan ons erg verdrietig of boos maken. Het is belangrijk om deze negatieve gedachten te veranderen in positieve gedachten.


7. Te veel nadenken


Als we te veel nadenken, dan kunnen we ons ook chagrijnig voelen. We denken dan bijvoorbeeld te veel na over een probleem of een beslissing die we moeten nemen. Dit kan ons erg stressen en prikkelbaar maken.


8. Chagrijnig door omgevingsfactoren


Omgevingsfactoren kunnen ook een rol spelen in ons humeur. Denk bijvoorbeeld aan een drukke werkomgeving, veel lawaai of een onprettige woonomgeving. Dit soort factoren kunnen ons erg irriteren en chagrijnig maken.


9. Eenzaamheid


Eenzaamheid kan ook een oorzaak van chagrijnig zijn. Als we ons eenzaam voelen, dan kunnen we ons somber en verdrietig voelen. We voelen ons dan alleen en hebben weinig contact met anderen.


Eenzaamheid is een veelvoorkomend probleem onder ouderen, maar kan ook bij jongeren voorkomen.


10. Chagrijnig door weinig sociale contacten


Als we weinig sociale contacten hebben, kunnen we ons ook chagrijnig voelen. We voelen ons dan eenzaam en hebben weinig mensen om mee te praten. We kunnen ons dan ook somber en verdrietig voelen.


Het is belangrijk om voldoende sociale contacten te hebben om een goed humeur te kunnen behouden.


5 tips tegen chagrijnig zijn

tips voor chagrijnig zijn

Chagrijnig zijn is een emotie die we allemaal wel eens ervaren. Het is een normale reactie op vervelende gebeurtenissen en problemen in ons leven.


Helaas kan chagrijn ook een negatieve invloed hebben op onze dagelijkse activiteiten en relaties. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om van je chagrijn af te komen.


1. Doe wat je leuk vindt


Als je je chagrijnig voelt, dan kan het helpen om iets te doen wat je leuk vindt. Doe bijvoorbeeld iets wat je altijd al wilde doen, ga naar een museum of ga een dagje weg. Het is belangrijk om af en toe tijd voor jezelf te nemen en te ontspannen.


2. Praat met iemand


Als je je verdrietig of chagrijnig voelt, dan is het belangrijk om erover te praten met iemand. Je kunt het bijvoorbeeld bespreken met een vriend of familielid. Soms is het ook fijn om te praten met een professional, zoals een psycholoog of therapeut.


3. Beweeg


Chagrijnige gevoelens kunnen veroorzaakt worden door stress. Een manier om je stressniveau te verlagen is door te bewegen. Ga bijvoorbeeld een stukje wandelen, hardlopen of fietsen. Doe een paar oefeningen of ga naar een yoga- of dansles.


4. Eet gezond


Chagrijn kan ook veroorzaakt worden door ongezonde levensstijl. Als je je niet goed voelt, dan kan het helpen om je dieet aan te passen. Eet meer groente en fruit, drink voldoende water en beperk je inname van suiker, cafeïne en alcohol.


5. Maak aanpassingen in je leven


Als je je vaak chagrijnig voelt, dan kan het helpen om aanpassingen in je leven te maken. Misschien moet je minder werken, een andere baan zoeken of zelfs verhuizen.


Soms is het ook nodig om je sociale kring aan te passen en afscheid te nemen van mensen die niet goed voor je.


Stop met chagrijnen door mindfulness

We kennen allemaal wel die dagen waarop we gewoon chagrijnig zijn. Niets lijkt lekker te gaan en alles voelt tegen. Op die momenten kan mindfulness echt helpen. Mindfulness is een bewustzijnstraining waarbij je leert om je aandacht te richten op het hier en nu.


In plaats van je te laten meeslepen door je negatieve emoties, leer je om ze te observeren en los te laten. Hierdoor voel je je sneller rustiger en kun je beter met je emoties omgaan.

Mindfulness helpt dus niet alleen bij het verminderen van stress, maar ook bij het omgaan met chagrijnige emoties. Wanneer je merkt dat je chagrijnig bent, probeer dan eens een paar minuten stil te zitten en bewust naar je ademhaling te voelen.


Probeer je aandacht niet te laten afdwalen en merk op hoe je lichaam voelt. Als je merkt dat je gedachten afdwalen, keer dan rustig terug naar je ademhaling. Je zult merken dat je na een paar minuten rustiger bent en beter in staat bent om met je chagrijn te dealen.

Mindfulness training volgen? De beste cursussen!


Heb jij geen tijd om een cursus over mindfulness te volgen? Dan is dat direct de beste reden om het wél te doen! Mindfulness kan er namelijk voor zorgen dat je minder stress ervaart tijdens drukke perioden.


  1. Het kan angst en spanning verminderen

  2. Slaapproblemen nemen af;

  3. Vermindering van depressieve klachten

  4. Handvatten voor situaties die zich in de toekomst nog voor kunnen doen.

  5. Positief effect op je energie.


Wil jij direct van chagrijnig zijn af? Bekijk dan de beste mindfulness trainingen! 






Deze blog bevat één of meerdere affiliate links, meer info hierover lees je hier.


Meer blogs over emoties & gevoelens:


1 weergave0 opmerkingen

Recente blogposts

Comments