top of page

Tijdloos Bewustzijn

Volg jouw eigen pad

Dry Woods

INZICHTRIJKE BLOGBERICHTEN

DIVERSE ONDERWERPEN VERKENNEN VOOR UW KENNIS

WAT IS EEN GEZONDE LEEFSTIJL? LEES DE 10 TIPS!



Een gezonde leefstijl gaat om een goede balans in jouw leven. Je kunt gezond eten en sporten, maar als je mentaal, financieel en sociaal niet goed op orde bent, dan kun je alsnog gezondheidsklachten krijgen.


De klachten die mentaal zijn, kunnen namelijk fysiek gaan uitstralen door te veel stress. Al deze gebieden dienen op orde en in balans te zijn.


In deze blogpost neem ik je mee in de voordelen en geef ik 10 tips voor een gezonde leefstijl!


“Een beetje goed zijn in verschillende vlakken van het leven, maakt gelukkiger dan extreem goed zijn in 1 gebied”

Inhoudsopgave



 

Voordelen van een gezonde leefstijl


Het hebben van een gezonde leefstijl brengt vele voordelen met zich mee. Zie hieronder waarbij het kan helpen.


  1. Goede energie

  2. Hogere levensverwachting, omdat je stress tegengaat.

  3. Betere weerstand, waardoor minder kans op ziekte

  4. Goede mentale balans

  5. Minder risico op kanker, hart- en vaatziekten

  6. Mooiere huid, haren en nagels

  7. Meer levenslust en geluk

  8. Verbeterde stoelgang

  9. Welvaart

  10. Meer zelfvertrouwen

10 tips voor een gezonde leefstijl

Hoe kun je een gezonde leefstijl creëren? Het gaat om de balans tussen de verschillende factoren, want als dit uit balans is dan ga je nog steeds gezondheidsklachten ervaren. Bij een gezonde leefstijl gaat het dus niet alleen om gezond eten.


Werk daarnaast ook consistent aan jouw persoonlijke ontwikkeling. Wanneer onderstaande 10 tips in balans zijn, dan ben je goed op weg naar het creëren van een gezonde leefstijl.


1. Goede uitgebalanceerde voeding


Let op de juiste verhouding eiwitten, koolhydraten en vetten die je dagelijks binnen moet krijgen. Zorg daarnaast voor voldoende vezels, vitamines en mineralen. Aanvullende supplementen kunnen je bijvoorbeeld helpen om alles binnen te krijgen wat je nodig hebt op dagelijkse basis.


Een leefstijlcoach kan jou hiermee helpen. Later in dit artikel bespreek ik de voordelen van een leefstijlcoach.


2. Gezonde leefstijl door water drinken



Op dagelijkse basis dienen we genoeg water binnen te krijgen. Een richtlijn die je bijvoorbeeld kunt gebruiken is ongeveer 0,035L water per kg lichaamsgewicht. Weeg je 70kg? Dan dien je ongeveer 2,4 liter water per dag te drinken.


Let er wel bij op dat je bij intensieve beweging nog veel meer water moet drinken, omdat je dan meer vocht verliest. Zorg ervoor dat je de juiste mindset creëert om jouw doelen te behalen.


3. Beperk het gebruik van alcohol, drugs, cafeïne en roken


Overmatig gebruik van alcohol drugs, cafeïne en roken kunnen ernstige gezondheidsklachten met zich meebrengen. Zorg ervoor dat je dit beperkt en drink bijvoorbeeld alleen in het weekend een paar glazen alcohol.



4. Een gezonde leefstijl door mindfulness


Met mindfulness beperk je stress en kom je meer tot je ware staat van zijn, waardoor het je meer energie geeft en zorgt voor een goede nachtrust. Je zult meer innerlijke rust ervaren.



5. Beperk stress

Stress kan ernstige gevolgen hebben zowel fysiek als mentaal. In een blog over stress vertel ik je de oorzaken en gevolgen van stress en hoe je ervan af kunt komen.


6. Gezondeleefstijl door dagelijkse beweging


Genoeg beweging op dagelijkse basis is belangrijk om fit te blijven. Denk hierbij aan een combinatie van milde beweging, zoals bijvoorbeeld yoga en wat meer intensieve beweging, zoals fitness.


7. Kies een leuke baan of start jouw eigen onderneming


Een van de belangrijkste dingen is iets doen wat je leuk vindt op dagelijkse basis. Kies bijvoorbeeld een baan die bij je past of start een eigen onderneming vanuit iets doen wat je leuk vindt.


8. Schakel een leefstijlcoach in


Een leefstijlcoach kan je helpen om een goede balans in jouw leven te creëren, zoals de balans tussen werk en privé. Daarnaast zul je ook minder snel terugvallen in oude patronen, omdat dit gaat om het creëren van een leefstijl die persoonlijk bij jou past.


9. Gezonde leefstijl door ontspanning


Ook ontspanning is belangrijk. Je kunt niet dagenlang hard blijven werken aan iets wat je leuk vindt, want dit zal op de langere termijn ten kosten gaan van jouw fysieke en mentale gezondheid. Zorg ervoor dat je regelmatig lekker relaxed!


10. Goede nachtrust


Slaap is een groot en belangrijk onderdeel van ons leven, omdat dit ervoor zorgt dat we onszelf weer opladen om een nieuwe dag te beginnen. Slechte nachtrust kan bijvoorbeeld vervelende gevolgen hebben voor jouw dagelijkse staat van zijn.


Gevolgen van een ongezonde leefstijl

Een ongezonde leefstijl kan vele gevolgen hebben op allerlei soorten vlakken in jouw leven. Denk bijvoorbeeld aan jouw gezondheid, relaties en welvaart. Wanneer dit uit balans is, kun je niet een gevoel van complete voldoening en betekenis in jouw leven ervaren.


Eerder in de blogpost: Het ikigai model uitgelegd en de betekenis, vertelde ik je het Japanse geheim voor een lang en gelukkig leven. Wanneer je deze 4 vragen voor jezelf te beantwoord, dan kun je jouw persoonlijke ikigai vinden.


Hieronder zijn de verschillende gevolgen voor je opgesomd.


  1. Onzekerheid en angstgevoelens

  2. Diverse gezondheidsklachten

  3. Financiële problemen

  4. Slechte relaties

  5. Depressie

  6. Stress

  7. Kans op verschillende ziektes

  8. Vermoeidheid

Wanneer een van deze symptomen wel eens voorkomen, dan kan dat duiden op een ongezonde leefstijl of een leven waarin de balans ontbreekt.


Wat doet een leefstijlcoach?


Een leefstijlcoach kan jou helpen op alle vlakken voor een gezonde leefstijl. Denk bijvoorbeeld aan mindfullness en een goed voedingspatroon tot aan het combineren van de juiste balans tussen werk en privé.


Hieronder som ik een aantal voordelen op van een leefstijlcoach.


  1. Persoonlijke begeleiding, waardoor je sneller gewenst resultaat zult boeken.

  2. Een goede uitgebalanceerde voeding.

  3. Wekelijks zijn er momenten samen om te bespreken hoe het gaat.

  4. Je valt minder snel terug in oude patronen.

  5. In een positieve omgeving terecht komen, want samen staan we sterk.

  6. Je leert een leefstijl aan die past bij jouw persoonlijke wensen.

  7. Het helpt je voor een goede levensbalans.

  8. Zowel fysieke als mentale gezondheid komt aan bod.

  9. Je krijgt verschillende tools tot je beschikking die helpen met een gezonde leefstijl.

  10. Er wordt een programma voor je in elkaar gezet gebaseerd op jouw persoonlijke wensen en mogelijkheden.

Wanneer je mentaal groeit, dan zal het fysieke gedeelte je makkelijker afgaan. Een combinatie van deze 2 zorgt voor een gezonde levensstijl!


Deze blog bevat één of meerdere affiliate links, meer info hierover lees je hier.


Meer blogs over fit worden:


Aanbevolen leesmateriaal:


1 weergave0 opmerkingen

Recente blogposts

Comments


bottom of page