top of page

Tijdloos Bewustzijn

Volg jouw eigen pad

Dry Woods

BLOGPOSTS

DIVERSE BLOGS VOOR JOUW FYSIEKE & MENTALE GEZONDHEID

OCHTENDROUTINE? 10 TIPS. WAAR IS HET GOED VOOR?



Een ochtendroutine is superfijn om de dag mee te beginnen. Dit schrijf ik vanuit mijn eigen ervaringen. Het brengt vele voordelen met zich mee en het zorgt daarnaast voor een frisse start van de dag.


Wat is de beste ochtendroutine en hoe maak je deze? In deze blog geef ik je verschillende tips voor een goede ochtendroutine en geef ik je een kijkje in die van mij. Lees snel verder om te ontdekken wat het voor je kan betekenen.


Inhoudsopgave



 

Voordelen van een ochtendroutine


Ik heb vanuit mijn ochtendroutine al vele voordelen ervaren. Het was in het begin wel even zoeken naar de juiste ochtendroutine die voor mij werkte, maar nu het eenmaal daar is, wil ik niet meer zonder. Zie hieronder een opsomming van de voordelen die ik merk.


  1. Fitter en meer energiek

  2. Sta positiever in het leven

  3. Meer zelfverzekerd

  4. Minder stress en meer rust

  5. Proactief gedurende de dag

  6. Ik voel me vrijer en minder verplicht

  7. Het geeft meer levenslust

  8. Krijg meer zin om dingen te ondernemen


Er zijn dus genoeg redenen om met jouw ochtendroutine te gaan starten, maar wat is nu de beste ochtendroutine voor jou?


Wat is de beste ochtendroutine?

Er is niet iets zoals de beste ochtendroutine. Deze is vaak zeer persoonlijk en afgestemd op jouw eigen behoeftes. Wat ik je wel kan meegeven, zijn een aantal zaken die je in jouw ochtendroutine kunt verwerken.


Daarnaast helpen deze zaken je verder met een gezonde leefstijl en kun je altijd gebruiken. De volgorde en de dingen die je erin wilt verwerken zijn verder afhankelijk van jouw situatie en wensen.


10 ochtendroutine tips


ochtendroutine tips

Ik zal je hieronder een aantal tips geven welke je kunt gebruiken voor in jouw ochtendroutine. Elk onderdeel heeft zo zijn eigen voordelen.


1. Schrijven


Schrijven helpt mij om meer bewustzijn en positiviteit te creëren. Ik schrijf in de ochtend vaak op hoe ik me voel en waar ik dankbaar voor ben vandaag, waardoor dit gedurende dag zal zorgen voor meer positiviteit, levenslust en bewustzijn.

Je kunt bijvoorbeeld een dagboek bijhouden.


2. Goede ochtendroutine door plannen en doelen stellen


Wat wil je vandaag doen of bereiken? Start je dag goed door taken in te plannen en om gerichte doelen te stellen voor de dag, omdat dit kan helpen om een goede routine te creëren en om jouw focus te behouden.

3. Mediteren

Het is heerlijk om je dag te beginnen met een ochtendmeditatie. Begin de dag door aandacht te besteden aan jezelf, zodat je jouw levenslust en geluksgevoel kunt verhogen. Daarnaast wordt stress beperkt. Wees dankbaar voor de dag.

4. Koude douche in je ochtendroutine


Eerder in de blogpost: Is koud douchen gezond? Vertelde ik je over de voordelen van koud douchen. Het zorgt voor een betere weerstand en je voelt je fitter, vrolijker en productiever gedurende de dag.

5. Yoga


Doordat je de dag met yoga begint, creëer je meer innerlijke rust voor jezelf. Daarnaast helpt het bij het creëren van meer flexibiliteit. Door in de ochtend aan lichamelijke beweging te doen, zorg je ervoor dat je de stofjes dopamine en serotonine aanmaakt.

Deze zorgen voor meer energie en een geluksgevoel. Een goede start van de dag dus.


6. Ochtendwandeling in je ochtendroutine

Naast dat een ochtendwandeling goed is voor het fysieke gedeelte, is het ook goed voor jouw mentale gezondheid. Geniet van de omgeving en besteed daarnaast even lekker aandacht aan jezelf.

7. Lezen


Pak eens een boek waar je van kunt leren, zodat je aan jouw persoonlijke ontwikkeling kunt werken en meer stil kunt staan bij bepaalde zaken in het leven.

8. Koffie drinken in je ochtendroutine


Heerlijk een bakje koffie in de ochtend? Door de cafeïne die erin zit ben je scherp en sta je gelijk aan, waardoor je beter gefocust bent.

9. Uitgebalanceerd ontbijt


Zorg ervoor dat je kort na het opstaan meteen gaat ontbijten, want dit is belangrijk om de juiste voedingswaarden binnen te krijgen en om jouw lichaam te voorzien van brandstof. S ’nachts gebruikt jouw lichaam namelijk bouwstoffen voor herstel.


10. Goede ochtendroutine zonder telefoon


Doordat je geen telefoon bij de hand hebt in de ochtend, ervaar je meer rust. Daarnaast zal het zorgen voor minder stress die je de gedurende dag onbewust zal ontwikkelen.

Ook al ervaar je het misschien niet als stress. Het gebeurt toch doordat we continu bezig zijn met de notificaties die we binnenkrijgen op onze telefoon.


Hoe maak ik een ochtendritueel?

ochtendritueel maken

Probeer het simpel en gemakkelijk te maken voor jezelf, omdat je het anders niet lang zult volhouden.


1. Kies de verschillende taken


Een ochtendroutine hoeft niet perfect te zijn, omdat het moet passen bij jouw persoonlijke wensen. Kijk bijvoorbeeld naar wat voor jou het beste is. Begin eerst is met een paar taken toe te voegen, vóórdat je gelijk alles in 1 keer wilt gaan doen.

Bekijk wat voor jou werkt en wat je fijn vindt.


2. Plan de ochtendroutine taken in op jouw volgorde


Nadat je de taken hebt uitgekozen, kijk dan eens naar welke volgorde je het fijnste vindt om aan te houden.


3. Probeer uit en pas de routine aan waar nodig


Probeer het uit en houd jezelf niet te streng vast aan de routine, maar pas hem aan waar nodig als het niet voor je werkt en probeer verschillende dingen uit.


4. Wees consistent in jouw ochtendroutine


Zorg er wel voor dat als je iets gaat proberen, dat je dit minimaal 1 week doet, want na 1 dag kun je nog niet weten of het wel of niet voor jou zal werken.


Mijn ochtendroutine

Mijn ochtendroutine is iets wat voor mij goed werkt, dit betekent niet per se dat dit ook goed voor jou zal werken. Het begint in de avond van tevoren al, door geen telefoon 30 min voor het slapengaan te hebben.


Haal er uit wat je kunt gebruiken en pas het aan naar jouw eigen wensen en mogelijkheden.


  1. Meditatie vanuit bed (10 min)

  2. Een goed ontbijt + koffie (30 min in combinatie met lezen)

  3. Boek lezen (zie 2)

  4. Schrijven (10 min)

  5. Yoga (20 min)

  6. Koude douche (15 min, eerst warme douche, koud afspoelen 60 sec.)

  7. Planning maken voor de dag (15 min)

  8. Beginnen met werkzaamheden


Een ochtendroutine hoeft niet veel tijd te kosten. Ik ben vaak tussen de 1 en 2 uur bezig afhankelijk van de taken die ik doe. Soms sla ik yoga of lezen wel eens over bijvoorbeeld.

8 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Коментарі