top of page

Tijdloos Bewustzijn

Volg jouw eigen pad

Dry Woods

INZICHTRIJKE BLOGBERICHTEN

DIVERSE ONDERWERPEN VERKENNEN VOOR UW KENNIS

OCHTENDROUTINE? 10 TIPS. WAAR IS HET GOED VOOR?



Een ochtendroutine is superfijn om de dag mee te beginnen. Dit schrijf ik vanuit mijn eigen ervaringen. Het brengt vele voordelen met zich mee en het zorgt daarnaast voor een frisse start van de dag.


Wat is de beste ochtendroutine en hoe maak je deze? In deze blog geef ik je verschillende tips voor een goede ochtendroutine en geef ik je een kijkje in die van mij. Lees snel verder om te ontdekken wat het voor je kan betekenen.


Inhoudsopgave



 

Voordelen van een ochtendroutine


Ik heb vanuit mijn ochtendroutine al vele voordelen ervaren. Het was in het begin wel even zoeken naar de juiste ochtendroutine die voor mij werkte, maar nu het eenmaal daar is, wil ik niet meer zonder. Zie hieronder een opsomming van de voordelen die ik merk.


  1. Fitter en meer energiek

  2. Sta positiever in het leven

  3. Minder stress en meer rust

  4. Proactief gedurende de dag

  5. Ik voel me vrijer en minder verplicht

  6. Het geeft meer levenslust

  7. Krijg meer zin om dingen te ondernemen


Er zijn dus genoeg redenen om met jouw ochtendroutine te gaan starten, maar wat is nu de beste ochtendroutine voor jou?


Wat is de beste ochtendroutine?

Er is niet iets zoals de beste ochtendroutine. Deze is vaak zeer persoonlijk en afgestemd op jouw eigen behoeftes. Wat ik je wel kan meegeven, zijn een aantal zaken die je in jouw ochtendroutine kunt verwerken.


Daarnaast helpen deze zaken je verder met een gezonde leefstijl en kun je altijd gebruiken. De volgorde en de dingen die je erin wilt verwerken zijn verder afhankelijk van jouw situatie en wensen.


10 ochtendroutine tips


ochtendroutine tips

Ik zal je hieronder een aantal tips geven welke je kunt gebruiken voor in jouw ochtendroutine. Elk onderdeel heeft zo zijn eigen voordelen.


1. Schrijven


Schrijven helpt mij om meer bewustzijn en positiviteit te creëren. Ik schrijf in de ochtend vaak op hoe ik me voel en waar ik dankbaar voor ben vandaag, waardoor dit gedurende dag zal zorgen voor meer positiviteit, levenslust en bewustzijn.

Je kunt bijvoorbeeld een dagboek bijhouden.


2. Goede ochtendroutine door plannen en doelen stellen


Wat wil je vandaag doen of bereiken? Start je dag goed door taken in te plannen en om gerichte doelen te stellen voor de dag, omdat dit kan helpen om een goede routine te creëren en om jouw focus te behouden.

3. Mediteren

Het is heerlijk om je dag te beginnen met een ochtendmeditatie. Begin de dag door aandacht te besteden aan jezelf, zodat je jouw levenslust en geluksgevoel kunt verhogen. Daarnaast wordt stress beperkt. Wees dankbaar voor de dag.

4. Koude douche in je ochtendroutine


Eerder in de blogpost: Is koud douchen gezond? Vertelde ik je over de voordelen van koud douchen. Het zorgt voor een betere weerstand en je voelt je fitter, vrolijker en productiever gedurende de dag.

5. Yoga


Doordat je de dag met yoga begint, creëer je meer innerlijke rust voor jezelf. Daarnaast helpt het bij het creëren van meer flexibiliteit. Door in de ochtend aan lichamelijke beweging te doen, zorg je ervoor dat je de stofjes dopamine en serotonine aanmaakt.

Deze zorgen voor meer energie en een geluksgevoel. Een goede start van de dag dus.


6. Ochtendwandeling in je ochtendroutine

Naast dat een ochtendwandeling goed is voor het fysieke gedeelte,