top of page

Tijdloos Bewustzijn

Volg jouw eigen pad

Dry Woods

BLOGPOSTS

DIVERSE BLOGS VOOR JOUW FYSIEKE & MENTALE GEZONDHEID

HOE VAL JE SNEL IN SLAAP? DEZE 9 TIPS GAAN JE HELPEN!



Het is vervelend als je urenlang in je bed loopt te rollen, omdat je niet kan slapen. Je bent moe, maar je kunt niet in slaap vallen. Dit kan verschillende redenen hebben.


Je kunt het ook op verschillende manieren oplossen. Hoe val je snel in slaap? Heb je moeite met in slaap vallen? Dan is dit artikel zeker iets voor jou! Lees snel verder om te ontdekken hoe.

Inhoudsopgave



 

Niet in slaap vallen door stress


Stress kan een belangrijke factor zijn als je niet in slaap kunt vallen. Dit is zelfs een van de grootste oorzaken waardoor mensen niet goed kunnen slapen.


Wanneer je voordat je gaat slapen namelijk negatieve gedachtes hebt of loopt te piekeren over de dag, dan zorgt dat ervoor dat je niet tot rust komt.


Je lichaam staat heel de dag aan door de stress. Je bent alert en gefocust. Het geeft continu een geprikkeld gevoel, waardoor je niet in slaap komt.


9 Tips om in slaap te vallen

Nu je weet dat stress een van de belangrijkste oorzaken is, zal ik hieronder meerdere tips geven om in slaap te vallen. Begin voor het gemak eens met één van deze tips en probeer elke week iets anders.


Naast dat dit zal helpen om sneller in slaap te vallen, draagt het ook bij aan een gezonde leefstijl.


1. Hoe val je snel in slaap door meditatie?


Ikzelf gebruik de Meditation Moments app van Michael Pilarczyk. Hier staan vele slaapmeditaties in, waardoor ik altijd lekker in slaap val.


Hierbij kun je denken aan het loslaten van negatieve gedachtes of aan een bodyscan. Het geeft mij altijd een fijn gevoel en dit zorgt ervoor dat ik vredig in slaap val.

2. Geen beeldscherm gebruiken voor het slapen


Voor sommigen is dit een hele lastige. Dat kan ik goed begrijpen, want ik kijk het liefste voordat ik ga slapen ook nog leuke YouTubevideo’s of een serie op Netflix. We zijn ons er alleen niet van bewust dat dit negatieve gevolgen kan hebben op je slaap en op het in slaap komen.


Probeer eens om te beginnen met 30 minuten geen beeldscherm meer te gebruiken voor het slapen en ervaar de effecten op langere termijn zelf.


Mocht je dit toch niet fijn vinden, gebruik dan altijd een beschermende bril die het blauwe licht van het beeldscherm tegenhoudt.

3. Hoe val je snel in slaap door gemberthee?

Gemberthee heeft een ontspannende werking. Het zorgt ervoor dat je darm en maag kalmeert. Het is goed voor de spijsvertering en het verwerkt gifstoffen in je lichaam.

Dit zorgt ervoor dat je lekkerder in slaap kunt vallen. Ten slotte zorgt het ervoor dat je minder snel trek krijgt in zoet en zout eten.


4. Lees een boek


Misschien doen velen van jullie dit al voor het slapengaan in plaats van te scrollen door je telefoon. Het lezen van een boek heeft een positief effect op je slaap.


Ikzelf voel altijd na enkele bladzijden al dat ik moeite begin te krijgen om mijn ogen nog open te houden. Lezen kost namelijk energie voor de ogen en wanneer je hiermee stopt, dan zorgt dat voor een ontspannen gevoel.


Mocht je dit nog niet doen, dan kan dit een goede toevoeging zijn aan je avondroutine. Pak wel een echt boek erbij en ga het niet vanaf je tablet lezen, want dat is nog steeds een beeldscherm natuurlijk.




5. Beperk het gebruik van cafeïne en nicotine


Beide zijn dit energieboosters, waardoor je niet in slaap kunt vallen. Drink minimaal 4 uur voor het slapengaan geen cafeïne meer. Het kan zo zijn dat stevige koffiedrinkers geen last meer hebben om in slaap te komen door cafeïne.


Dit heeft dan meestal een andere reden. Het kan wel weer stress opwekken, waardoor je moeilijk in slaap kunt komen. Pak het altijd bij de oorzaak aan en plak geen pleisters op de wonden.




6. Hoe val je snel in slaap door yoga?

Door aan yoga te doen word je in eerste instantie flexibeler en daarnaast zorgt het voor een goede nachtrust. Yoga helpt om het zenuwstelsel tot rust te laten komen.

Je zorgt voor een goede bloeddoorstroming en het ontspant de spieren. Ook door op je ademhaling te letten creëer je rust voor jezelf.


Zorg voor een rustige omgeving en leg je telefoon aan de kant. Tenslotte zorgt yoga voor het aanmaken van het slaaphormoon melatonine, waardoor je makkelijker in slaap valt.



7. Een verkoelde kamer


Wanneer je lichaam afkoelt, dan zul je een slaperig gevoel krijgen. Zorg er dus voor dat de kamer lekker koel is als je gaat slapen tijdens de warme dagen.


Dit kun je doen door de kamer donker te houden wanneer de zon schrijnt of door een airco aan te schaffen. Op bol.com vind je diverse airco systemen waarvoor geen moeilijke installatie nodig is.



8. Hoe val je snel in slaap door lavendelolie?


Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat het gebruik van lavendelolie voor het slapengaan helpt bij slaapproblemen. Het heeft een rustgevende werking en zorgt voor een goede nachtrust.


De natuur zit vol met mooie natuurlijke medicijnen! Lavendelolie werkt zelfs even goed als veel gebruikte slaappillen. De geur stuurt een seintje naar je hersenen die ervoor zorgen dat het stofje serotonine wordt aangemaakt. Deze stof geeft een goed gevoel en rust.



9. Schrijf in een dagboek

Onderzoek heeft aangetoond dat dagelijks schrijven met pen en papier de nachtrust bevorderd. Het kan namelijk helpen om je hoofd leeg te maken voordat je gaat slapen.

Schrijf al je gevoelens en emoties op voordat je gaat slapen. Het geeft een rustgevend gevoel. Probeer het maar eens. Waar ben jij dankbaar voor vandaag? Schrijf het op.




11 weergaven0 opmerkingen

Comments