top of page

Tijdloos Bewustzijn

Volg jouw eigen pad

Dry Woods

BLOGPOSTS

DIVERSE BLOGS VOOR JOUW FYSIEKE & MENTALE GEZONDHEID

HARTKLOPPINGEN DOOR STRESS. WAT KUN JE ERAAN DOEN?



Als je last hebt van hartkloppingen door stress, dan is het belangrijk om te weten dat je niet alleen bent en dat het niet altijd direct gevaarlijk is. Hartkloppingen komen vrij vaak voor en het heeft diverse oorzaken.


In deze blog gaan we kijken naar wat stress doet met je hart, wat de verschillende oorzaken en verbanden zijn en hoe je hartkloppingen kunt verminderen.


Heb je last van stress? Het No Stress programma helpt tegen langdurige stress, overspannenheid/burnout.




Inhoudsopgave


 

Wat is een onregelmatige hartslag?

Een onregelmatige hartslag is een aandoening waarbij het hart sneller of trager dan normaal klopt. Dit kan allerlei oorzaken hebben, waaronder stress. Stress kan ervoor zorgen dat het hart te snel gaat kloppen (tachycardie), of juist te langzaam (bradycardie).


Symptomen van een onregelmatige hartslag door stress


Een onregelmatige hartslag door stress kan allerlei symptomen veroorzaken, waaronder hartkloppingen, een verminderde bloedcirculatie, duizeligheid, een verminderde weerstand en een verminderd uithoudingsvermogen.


Stress kan dus een aantal vervelende symptomen met zich meebrengen. Het is daarom belangrijk om de symptomen van stress te herkennen, zodat je er op tijd bij kunt zijn.


Oorzaken van een hoge hartslag door stress


We kennen allemaal het gevoel wel. Je zit midden in een spannende vergadering of gesprek en je hartslag gaat ineens steeds sneller. Je begint te zweten en je voelt je benauwd worden.


Dit zijn de klassieke symptomen van een hoge hartslag door stress. Maar wat zijn de oorzaken van een hoge hartslag door stress?


Een tekort aan vitamine B of magnesium


De oorzaken van een hoge hartslag door stress kunnen verschillend zijn.


Een van de oorzaken is een tekort aan vitamine B. Vitamine B is namelijk belangrijk voor het zenuwstelsel en een tekort aan vitamine B kan ervoor zorgen dat het zenuwstelsel overprikkeld raakt. Stress is dan het gevolg.


Ook een tekort aan magnesium kan een hoge hartslag door stress veroorzaken. Magnesium is belangrijk voor de spieren en een tekort aan magnesium kan ervoor zorgen dat de spieren gespannen raken. Dit kan dan weer leiden tot een hoge hartslag.


Een ongezonde leefstijl


Ook een ongezonde leefstijl kan een hoge hartslag door stress veroorzaken. Een ongezonde lifestyle bestaat onder andere uit een ongezonde voeding, te weinig beweging en te veel stress.


Een ongezond voedingspatroon kan ervoor zorgen dat je lichaam te weinig vitamines en mineralen binnenkrijgt. Te weinig beweging kan ervoor zorgen dat je lichaam niet fit genoeg is en te veel stress kan ervoor zorgen dat je lichaam overprikkeld raakt.


Oplossing voor de oorzaken


Als je last hebt van een hoge hartslag door stress, is het belangrijk dat je de oorzaak aanpakt. Als je weet wat de oorzaak is, kan je er namelijk iets aan doen. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, zijn er verschillende oorzaken van een hoge hartslag door stress.


Als je een tekort aan vitamine B hebt, kun je ervoor kiezen om vitamine B-supplementen te nemen. Bij een tekort aan magnesium, kun je ervoor kiezen om magnesiumsupplementen te nemen.


Als je last hebt van een ongezonde leefstijl, is het belangrijk dat je hier iets aan gaat doen. Je kunt bijvoorbeeld gaan sporten en/of gezonde voeding gaan eten. Een hoge hartslag door stress is niet erg, maar het is wel belangrijk dat je de oorzaak aanpakt.


Verband tussen stress en hartkloppingen

Stress en hartkloppingen lijken op het eerste gezicht misschien niet met elkaar in verband te staan, maar er is wel degelijk een verband tussen deze twee gezondheidsproblemen. Hartkloppingen kunnen namelijk een gevolg zijn van stress.


Om te begrijpen hoe stress kan leiden tot hartkloppingen, is het belangrijk om eerst te weten wat hartkloppingen precies zijn. Hartkloppingen zijn een aandoening waarbij het hart sneller klopt dan normaal.


Dit kan een oncomfortabel of zelfs onaangenaam gevoel zijn. Soms zijn hartkloppingen helemaal niet verontrustend, maar in sommige gevallen kunnen ze wijzen op een ernstiger onderliggend probleem, zoals een hartstoornis.


In sommige gevallen kan stress leiden tot hartkloppingen. Dit komt omdat stress het zenuwstelsel triggert en daardoor het hart sneller gaat kloppen.

Ook kan stress de bloeddruk verhogen, waardoor het hart harder moet werken. Dit kan leiden tot hartkloppingen.


Sommige mensen kunnen last hebben van chronische stress, waardoor ze vaker last hebben van hartkloppingen. Anderen ervaren momenten van stress, zoals bij een eerste date of een spannende sollicitatie, waardoor ze ook vaker last hebben van hartkloppingen.


In sommige gevallen kan stress ook leiden tot een hartinfarct, dus het is belangrijk om stress te verminderen of te voorkomen als je hartkloppingen hebt.


Er zijn verschillende manieren om stress te verminderen of te voorkomen. Deze gaan we nu met je bespreken.


10 eenvoudige tips om hartkloppingen door stress te verminderen


Stress is een veelvoorkomend probleem waar veel mensen dagelijks mee te maken hebben. Hartkloppingen zijn een veelgehoorde klacht bij stress. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om deze klachten te verminderen.


1. Zorg ervoor dat je voldoende rust krijgt


Wanneer je je lichaam niet de kans geeft om te herstellen, kan dit leiden tot stress en dus hartkloppingen. Zorg ervoor dat je elke dag minimaal 8 uur slaapt en probeer een paar keer per week een rustige avond in te lassen.


Kijk even lekker tv of ga een rondje wandelen of mediteren.


2. Eet gezond en vermijd junkfood


Slechte voeding kan ervoor zorgen dat je je moe en futloos voelt en dit kan uiteindelijk leiden tot stress. Eet dus gezond en vermijd junkfood. Probeer ook voldoende water te drinken, dit helpt je lichaam om te functioneren.


3. Beweeg voldoende


Een van de beste manieren om stress te verminderen is door voldoende te bewegen. Door regelmatig te sporten kun je niet alleen je lichaam, maar ook je geest ontspannen. Ga eens lekker wandelen of een rondje fietsen. Het hoeft niet heel intensief te zijn.


4. Maak tijd voor jezelf


Zorg ervoor dat je dagelijks even tijd voor jezelf neemt, zodat je even kunt ontspannen en tot rust kunt komen. Probeer bijvoorbeeld iedere dag even een halfuur te lezen, een warm bad te nemen of een wandeling te maken in de natuur. Wees lief voor jezelf en voor je lichaam.


5. Doe aan ontspanningsoefeningen

Er zijn verschillende soorten ontspanningsoefeningen die je kunt doen om stress te verminderen. Denk bijvoorbeeld aan yoga, Tai Chi of meditatie. Hiervan zul je tot rust komen.


6. Luister naar rustgevende muziek


Rustgevende muziek kan ervoor zorgen dat je je ontspant en je hartkloppingen verminderen. Ga comfortabel zitten of liggen met je ogen open of dicht en luister naar rustgevende muziek.


7. Praat met iemand


Door over je problemen te praten met een vriend, familielid of therapeut, kun je je problemen beter aanpakken en voorkomen dat ze leiden tot stress. Zo voorkom je dat je alles in jezelf aan het opstapelen bent.


8. Schrijf je gevoelens op


Door je gevoelens op papier te zetten, kun je ze beter verwerken en voorkomen dat ze leiden tot stress. Houdt dagelijks even een dagboekje bij. Het helpt echt!


9. Maak een lijstje van dingen waar je dankbaar voor bent


Door je te richten op de positieve dingen in je leven waar je dankbaar voor bent, kun je stress verminderen. Maak een lijstje met alles waar je dankbaar voor bent.


10. Neem een time-out


Wanneer je je gestrest voelt, is het belangrijk om even een time-out te nemen. Ga even weg van de situatie waar je je gestrest voelt en focus je op iets anders. Dit kan bijvoorbeeld een boek zijn, een wandeling of een andere activiteit waar je rustig van kunt genieten.


Heb je last van stress? Het No Stress programma helpt tegen langdurige stress, overspannenheid/burnout. 






Deze blog bevat één of meerdere affiliate links, meer info hierover lees je hier.


Veelgestelde vragen


Zijn hartkloppingen door stress gevaarlijk?


Er is nog niet echt een eenduidig antwoord op de vraag of hartkloppingen door stress gevaarlijk zijn. In sommige gevallen kan stress een onschuldige oorzaak van hartkloppingen zijn, maar in andere gevallen kan het een symptoom zijn van een ernstiger medisch probleem. Daarom is het belangrijk om hartkloppingen altijd te bespreken met een arts, zodat er uitgezocht kan worden wat de oorzaak ervan is.


Wat te doen bij hartkloppingen door stress?


Als je hartkloppingen krijgt door stress, is het belangrijk om rustig te blijven en te proberen je hartritme te normaliseren. Je kan bijvoorbeeld ademhalings- of ontspanningsoefeningen doen, of proberen om je hartritme te meten met een hartslagmeter. Als je hartkloppingen ernstig zijn of niet stoppen, is het belangrijk om onmiddellijk een arts te raadplegen.


1 weergave0 opmerkingen

Comments