top of page

Tijdloos Bewustzijn

Volg jouw eigen pad

Dry Woods

INZICHTRIJKE BLOGBERICHTEN

DIVERSE ONDERWERPEN VERKENNEN VOOR UW KENNIS

CONCENTRATIEPROBLEMEN BIJ VOLWASSENEN: SLECHTE FOCUS OPLOSSEN.



Iedereen ervaart wel eens wat concentratieproblemen. Hoe kun je een slechte concentratie oplossen en een goede focus krijgen? Als je moeite hebt met concentreren, dan is dit artikel zeker iets voor jou!


Ik bespreek hier 10 concentratieoefeningen die je gaan helpen dit probleem op te lossen. Daarnaast bespreek ik kort de oorzaken en gevolgen van een slechte concentratie met je.

Inhoudsopgave



 

Wat zijn concentratieproblemen?


Concentratieproblemen ervaar je bij een slechte focus. Ze komen voor bij zowel kinderen als volwassenen in meer of mindere mate. Vaak ervaar je het als je taken moet afronden, maar snel afgeleid bent, waardoor de taken maar niet afkomen.


Je vindt het moeilijk om jezelf op één ding te focussen. Meestal zijn dit soort problemen maar tijdelijk. Bij sommige mensen kunnen ze blijvend zijn. Ze kunnen verschillende oorzaken hebben, die ik nu met je ga bespreken.


Concentratieproblemen bij volwassenen


Een slechte concentratie volwassenen heeft soms ook te maken met de leeftijd. Op latere leeftijd kan het zo zijn dat de doorbloeding naar je hersenen toe minder goed is, waardoor je vergeetachtig of chaotisch wordt.


Dat komt doordat er te weinig voedingsstoffen en zuurstof naar de hersenen gaan. Toch ben ik ervan overtuigd dat je je concentratie kunt trainen ongeacht je leeftijd.


Oorzaken concentratieproblemen

Concentratieproblemen kunnen een hele hoop verschillende oorzaken hebben. Dit kan te maken hebben met jouw fysieke of mentale gezondheid. Daarnaast ervaar je misschien veel stress, ben je snel afgeleid en druk in je hoofd.


Hieronder zal ik een aantal veel voorkomende oorzaken opsommen. In de meeste gevallen verdwijnen de concentratieproblemen als je de onderliggende oorzaak voor jezelf op kunt lossen.


  1. Last van een depressie

  2. Veel stress en druk in je hoofd

  3. Een burn-out

  4. Overgewicht en diabetes

  5. Roken en alcohol

  6. Veel rommel en rumoerigheid om je heen

  7. Iets doen waar je geen zin in hebt


Gevolgen van slechte concentratie


Heb je moeite met concentreren? Dan dien je een betere concentratie te krijgen, want een slechte concentratie kan vervelende gevolgen voor je hebben. Denk aan werk dat al langer op de plank ligt dat maar niet afkomt.


Het kan zelfs zo erg zijn dat je afgeleid bent tijdens zaken waar focus noodzakelijk is. Denk aan autorijden bijvoorbeeld. Dit kan dus ongelukken veroorzaken. Wat betreft concentratie voor je werk kan een vervelend gevolg zijn dat je onnodige fouten maakt.


Je hoeft natuurlijk niet perfectionistisch te zijn, maar onnodig fouten maken is niet nodig. Dit kan uiteindelijk zelf ten koste gaan van je carrière.


Zo kun je concentratie problemen oplossen

Ten eerste: is er een officiële concentratieproblemen behandeling? Ja, wanneer je ernstige concentratieproblemen hebt, dan kun je dat oplossen met psychotherapie. Wanneer je hier last van hebt, dan wil dat niet per se zeggen dat je ADD of ADHD hebt.


Daarnaast wordt beweerd dat omega 3 vetzuren een positief effect op je concentratie kunnen hebben. Voor de juiste omega 3 visolie tabletten kun je hier contact opnemen met mij.


“Ik persoonlijk ben niet van stempels die je worden gegeven en medicijnen die je kunt nemen. Je dient dit soort zaken bij de kern aan te pakken en niet door het nemen van medicijnen, want dan plak je alleen een pleister op de wond. Gebruik liever de juiste supplementen”

Hieronder volgen 10 concentratieoefeningen die je kunt toepassen in jouw leven.


1. Maak een goede structuur


Een goede structuur is noodzakelijk om jouw doelen en successen te gaan behalen. Daarnaast kan een goede structuur en planning ook zorgen voor een betere concentratie. Je weet precies wat je moet doen en hoelang je daarover wilt doen.


Dit zorgt ervoor dat je weet wat je te doen staat en wat het je uiteindelijk gaat opleveren. Zorg er dus voor dat je een goede structuur maakt en taken in je agenda zet.


2. Meer korte pauzemomenten


Wanneer je meerdere korte focusmomenten en pauze momenten voor jezelf hebt, dan kan het zo zijn dat je minder last hebt van concentratieproblemen. Je kunt hiervoor deze timer gebruiken waar je de Pomodoro techniek kunt toepassen.


Dit werkt niet voor iedereen, maar het kan misschien wel iets voor jou zijn! Je werkt hier in blokken van 25 minuten waarna je vervolgens 5 minuten pauze hebt en dan weer 25 minuten gaat werken.


3. Telefoon op vliegtuigstand en mailbox dicht

Wanneer je jezelf wilt focussen, zorg er dan voor dat je alle afleidingen waaronder je telefoon en mailbox weg doen.


Zorg ervoor dat je er niet bij kunt wanneer je taken wilt gaan afronden. Het zal je verbazen hoeveel tijd we tegenwoordig kwijt zijn aan het doen van onnuttige zaken.


Van de 4 uur die je werkt kan het best zo zijn dat je maar 15 minuten werk afgerond krijgt, omdat je geen focus hebt. Focus is noodzakelijk als je successen wilt behalen.


4. Doe rek- en strekoefeningen


Rek- en strekoefeningen verbeteren je bloeddoorstroming en gaat een stijve nek en rug tegen. Het zorgt dus ook voor een betere doorbloeding naar je hersenen toe.


Dit zorgt ervoor dat je jezelf beter kunt concentreren, omdat er dan voldoende zuurstof en voedingsstoffen bij je hersenen aangeleverd kunnen worden.


5. Ga mediteren en ontspan



Bij meditatie kom je even tot rust. Laat de gedachtes en gevoelens die je hebt rustig aan jezelf voorbijgaan. Even terug naar binnen in jezelf keren is belangrijk om niet afgeleid te raken door jouw gedachtes tijdens dat je aan het werk bent.


Misschien ben je continu aan het piekeren over van alles en nog wat. Dit zorgt ervoor dat je concentratieproblemen gaat ervaren.


6. Goede uitgebalanceerde voeding


Een goed voedingspatroon zorgt voor een goede energie. Je kunt jezelf voorstellen dat als je weinig energie hebt je jezelf moeilijk kunt concentreren.


De voeding zorgt dus niet direct voor een goede concentratie, maar de energie die je ervan krijgt, zorgt er wel voor dat je jezelf beter kunt concentreren.


7. Onderzoek jouw redenen waarom je iets doet


Het belangrijkste van alles is de juiste redenen waarom je iets doet. Als je al het gevoel hebt dat je het alleen maar doet om te kunnen overleven, dan dien je er snel mee te stoppen. Je bent dan een moderne slaaf van het systeem waar we in zitten.


Dit gaat je helaas niet verder brengen in het leven. Je reden is slap en niet goed genoeg om de discipline te hebben om ergens voor te gaan. Je concentratie zal slecht zijn.


Zorg ervoor dat je iets doet om de juiste redenen en doe iets wat je oprecht leuk vindt om te toen. Elke dag opnieuw weer.


8. Ga de natuur in en observeer

Een goede concentratieoefening is om de natuur in te gaan en alleen maar te observeren. Wat zie je, ruik je en wat hoor je? Focus jezelf op de omgeving om je heen. Ga ergens op een bankje in het park zitten voor 30 minuten en ga alleen maar observeren.


9. Koffie, thee of thermo complete


De stoffen die in koffie en thee zitten zorgen ervoor dat je een betere concentratie zal hebben. Koffie bevat cafeïne en thee bevat theïne. Hierdoor zul je beter kunnen focussen.


Let op: als je te veel hiervan drinkt, dan gaat het je juist tegenwerken en kun je meer stress, angst en onrust ervaren.


Vanuit het concept waarmee wij werken gebruiken we Thermo Complete tabletten en Instant Kruidendrank. Hieronder een opsomming van wat het met je doet.


Thermo Complete


  1. Helpt energieker te voelen

  2. Afvoeren afvalstoffen

  3. Minder snaaibehoeften

  4. Bevat o.a.: Yerba Mate, groene thee, kaneel


Instant kruidendrank


  1. Verbeterde spijsvertering

  2. Verbeterde concentratie

  3. Kacheltje aanzetten


10. Zet focus muziek aan van 432 hertz


De frequentie van deze muziek zorgt voor rust en een betere concentratie. Je dient dit zelf te ervaren. Je kunt hier de muziek luisteren. We vergeten af en toe dat de natuur vol zit met eigenschappen die ons kunnen helpen.


Alles wat we nodig hebben is er in principe al in de natuur. Helaas draait het tegenwoordig alleen maar om geld en macht. Hierdoor worden onnodige zaken geproduceerd die zelfs ongezond zijn voor de mens.


Dit boek raad ik aan voor concentratieproblemen

Tegenwoordig in het dagelijks leven zijn we erg druk en gestrest. Hoe kun je ervoor zorgen dat je productief blijft en geen burn-out veroorzaakt? Het boek doe één ding van Gary Keller & Jay Papasan gaat je daarbij helpen.


Het idee van dit boek zal voor waanzinnige resultaten zorgen in je werk, privé en op spiritueel vlak.


Wat ga je leren in dit boek?


  1. Hoe blijf je productief?

  2. Voorkom een burn-out

  3. Leer resultaten te boeken in je privé, werkleven en spiritueel gezien

  4. Stop met multitasken





Betere concentratie door goede voeding


Zoals ik hierboven al aangaf, heeft jouw voedingspatroon ook een grote invloed op jouw concentratie. Als je een betere concentratie wilt, dan dien je de juiste uitgebalanceerde voeding tot je te nemen.


Daarnaast kunnen supplementen je ook helpen om jouw focus te verbeteren.



Deze blog bevat één of meerdere affiliate links, meer info hierover lees je hier.


1 weergave0 opmerkingen

Recente blogposts

Comments


bottom of page